Przejdź do treści
Źródło artykułu

Port Lotniczy Wrocław: wznowienie operacji lotniczych z niespodzianką

Punktualnie o godzinie 5:35 w piątek, 5 grudnia, z Portu Lotniczego Wrocław wyleciał pierwszy samolot po 40 dniach przerwy spowodowanej trwającą przebudową części operacyjnej lotniska. Wznowienie operacji lotniczych nastąpiło zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami.

Ze stolicy Dolnego Śląska do Bazylei polecieli pierwsi pasażerowie korzystający z usług Portu Lotniczego Wrocław po kilku tygodniach przerwy. Na wszystkich podróżnych czekały nie tylko samoloty gotowe do lotu, ale również liczne nowości – zarówno w samym terminalu, jak i w jego bezpośrednim otoczeniu. Czwartkowe wznowienie operacji lotniczych nie obyło się bez niespodzianki. Pierwszym samolotem, który wylądował o godzinie 20:00 we Wrocławiu z pasażerami był przekierowany z innego lotniska lot z Alicante.  

Z ogromną satysfakcją mogę powiedzieć, że zrealizowaliśmy daną naszym pasażerom obietnicę. Planując trwającą od zeszłego roku przebudowę części operacyjnej, zapewnialiśmy, że przerwa potrwa tylko 40 dni i że od 5 grudnia ponownie będziemy dla nich szeroko otwartym oknem na świat. Wielkie brawa należą się zespołowi projektowemu, dzięki któremu inwestycja przebiega tak sprawnie – powiedział Karol Przywara, prezes zarządu Portu Lotniczego Wrocław.

Karol Przywara, prezes zarządu Portu Lotniczego Wrocław (fot. Port Lotniczy Wrocław)

W ramach trwającej od września ubiegłego roku przebudowy części operacyjnej powstają: nowa, mierząca 2,5 km droga kołowania, droga szybkiego zjazdu, płyta postojowa dla 14 samolotów, druga płaszczyzna do odladzania, a także zostaną wyremontowane istniejące drogi kołowania.

Za nami najbardziej wymagający okres związany z inwestycją. W zaledwie 40 dni wybudowane zostały wszystkie połączenia nowych i istniejących dróg kołowania z drogą startową. Dotyczy to nie tylko nawierzchni asfaltowych i betonowych, ale również podłączeń instalacji teletechnicznych. Na koniec konieczne było uzyskanie wymaganych pozwoleń, w tym certyfikacji Urzędu Lotnictwa Cywilnego na użytkowanie aktualnej infrastruktury – podkreśla Cezary Pacamaj, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław odpowiedzialny za obszar inwestycji.

Koszt przebudowy części operacyjnej wyniesie 377 mln zł netto. Projekt został dofinansowany z funduszy europejskich w ramach programu CEF2 na lata 2021–2027 kwotą 175 mln zł. Prace potrwają do końca 2026 roku, jednak ich dalszy przebieg nie będzie już wpływał na realizację zaplanowanych operacji lotniczych.

Port Lotniczy Wrocław - pas startowy (fot. Port Lotniczy Wrocław)

Nowości dla pasażerów

40-dniową przerwę w obsłudze podróżnych Port Lotniczy Wrocław wykorzystał również na wprowadzenie zmian wewnątrz terminalu. Pasażerowie wylatujący z Wrocławia mogą teraz korzystać z powiększonej strefy kontroli bezpieczeństwa oraz nowego systemu automatycznych bramek do skanowania kart pokładowych. Obie zmiany przyspieszą przejście przez kontrolę bezpieczeństwa.

Kolejną nowością jest całkowicie zmodernizowany system parkingowy. Wymieniono nie tylko szlabany i kasy automatyczne, ale również całe zaplecze technologiczne obsługujące parking, co zapewnia większą stabilność i niezawodność działania. W odpowiedzi na oczekiwania pasażerów poszerzono wyjazdy zarówno z największego parkingu długoterminowego, jak i z parkingu A położonego bliżej terminalu. Nowy system umożliwia także opłacenie postoju bezpośrednio przy szlabanie wyjazdowym, czego wcześniej nie było.

Zmiany, które wprowadziliśmy, są dopełnieniem całego roku inwestycji w komfort podróży. W ostatnich miesiącach znacząco powiększyliśmy przestrzeń dostępną dla pasażerów. Nowa aranżacja saloniku Executive Lounge, sklepów Baltona, punktów gastronomicznych, a także niemal podwojenie liczby toalet w hali odlotów w istotny sposób podnosi poziom zadowolenia z oferowanych przez nas usług – zauważa Dariusz Kowalczyk, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław odpowiedzialny za obszar obsługi pasażerskiej.

Port Lotniczy Wrocław katalizatorem rozwoju miasta i regionu

Fakt, że regionalne portu lotnicze są istotne dla rozwoju regionów jest znany od lat, jednak dzięki raportowi opracowanemu przez Polskie Porty Lotnicze poznaliśmy szczegóły tego wpływu. Badanie „Wpływ polskich portów lotniczych na regiony”, opracowane w 2025 roku, przedstawia znaczenie lotnisk dla gospodarki krajowej i lokalnej. Analiza opiera się na czterech kanałach oddziaływania: bezpośrednim, pośrednim, indukowanym i katalitycznym, a jej wyniki uwzględniają wpływ działalności lotnisk.

Według raportu, całkowity wpływ polskich portów lotniczych na gospodarkę kraju wynosi 57,9 mld zł rocznie oraz wspiera ponad 500 tys. miejsc pracy. Port Lotniczy Wrocław, obsługujący ok. 7,5% krajowego ruchu pasażerskiego, stanowi istotny element tego systemu i kluczowy czynnik wzrostu gospodarczego Dolnego Śląska.

Port Lotniczy Wrocław, obsługujący ok. 7,5% krajowego ruchu pasażerskiego, stanowi istotny element tego systemu i kluczowy czynnik wzrostu gospodarczego Dolnego Śląska.

Cztery kanały wpływu Portu Lotniczego Wrocław

1. Wpływ bezpośredni 
Obejmuje działalność samego lotniska, przewoźników, służb handlingowych i firm operujących na jego terenie. Dla Portu Lotniczego Wrocław szacowana wartość dodana brutto (WDB) z tego kanału wynosi ok. 462,5 mln zł. Bezpośrednie transfery podatkowe spółki Port Lotniczy Wrocław do budżetu państwa w 2024 roku wyniosły łącznie 14,5 mln zł (w tym 9,3 mln zł CIT oraz 5,2 mln zł PIT).

2. Wpływ pośredni 
Wpływ pośredni obejmuje całe otoczenie gospodarcze portu lotniczego – czyli przedsiębiorstwa, które dostarczają towary, usługi i technologie niezbędne do jego codziennego funkcjonowania. Wśród nich znajdują się m.in.:

  • firmy paliwowe i energetyczne, dostarczające paliwo lotnicze, energię i media techniczne,
  • przedsiębiorstwa budowlane i infrastrukturalne, realizujące inwestycje, modernizacje i utrzymanie obiektów lotniskowych,
  • firmy logistyczne i transportowe, zapewniające obsługę ładunków, dostawy towarów i przewozy pracownicze,
  • firmy usługowe, w tym ochroniarskie, sprzątające, cateringowe i porządkowe,
  • dostawcy technologii i systemów IT, wspierający obsługę pasażerów, bezpieczeństwo, kontrolę bagażu i zarządzanie ruchem,
  • firmy handlowe i gastronomiczne, prowadzące działalność w terminalu i jego otoczeniu,
  • usługi finansowe, doradcze i marketingowe, które wspierają operacje biznesowe lotniska i jego partnerów.

Dzięki tak rozbudowanej sieci dostawców i podwykonawców, Port Lotniczy Wrocław wspiera setki lokalnych przedsiębiorstw, tworząc wokół siebie regionalny ekosystem gospodarczy, którego efekty rozciągają się na znaczną część województwa dolnośląskiego.

3. Wpływ indukowany 
Efekt wynikający z wydatków pracowników lotniska i firm okołolotniskowych. Osoby te, konsumując lokalnie (mieszkanie, transport, handel, gastronomia), generują dalszy popyt w regionie. Szacuje się, że dla Wrocławia ten kanał oddziaływania przekłada się na kilkanaście tysięcy dodatkowych miejsc pracy w sektorach usług, handlu i budownictwa.

4. Wpływ katalityczny 
Najszerszy kanał, obejmujący wpływ na turystykę, handel zagraniczny, inwestycje oraz mobilność regionu. Dzięki połączeniom lotniczym Wrocław staje się atrakcyjniejszym miejscem dla inwestorów, turystów i specjalistów z branż nowoczesnych usług biznesowych. Łączna wartość dodana generowana przez wszystkie cztery kanały wynosi ok. 4,4 mld zł rocznie, co stanowi ok. 7,5% krajowego efektu ekonomicznego sektora lotniczego.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony