Przejdź do treści
Źródło artykułu

Hermeus zaprezentował prototyp samolotu naddźwiękowego

Amerykański startup Hermeus, którego celem jest zbudowanie pierwszej na świecie hipersonicznej konstrukcji pasażerskiej, zaprezentował pełnowymiarowy prototyp samolotu Quarterhorse.

Podczas prezentacji został włączony silnik z pełnym dopalaniem, co uwiarygodnia twierdzenie Hermeusa, że ten projekt to "dużo więcej niż tylko wizytówka".

Zaprojektowaliśmy, wyprodukowaliśmy i zintegrowaliśmy samolot z samego kształtu zewnętrznego w cztery miesiące – powiedział Skyler Shuford, dyrektor operacyjny Hermeusa. Firma, która przyznała, że ​​prototyp Qarterhorse jest statyczny, nie wyjaśniła, do czego będzie służył. Sądząc jednak po jego rozmiarach, najprawdopodobniej jest to bezzałogowy demonstrator technologii.

Docelowo spółka zamierza zbudować naddźwiękowy samolot pasażerski i podpisała kontrakt z United States Air Force (USAF) na opracowanie projektu, który może być w przyszłości używany jako Air Force One.

Hermeus twierdzi, że jego samolot będzie latał z prędkościami przekraczającymi Mach 5, czyli pięć razy szybciej niż dźwięk. Standardowo silniki odrzutowe nie zapewniają mocy umożliwiającej osiąganie takich prędkości, więc projekt wymaga opracowania nowego rodzaju silnika, np. strumieniowego lub scramjet. Jednak silniki strumieniowe i scramjet nie działają przy niskich prędkościach. Zatem samolot naddźwiękowy będzie musiał wykorzystywać kombinację silników lub silnik hybrydowy z różnymi trybami pracy dla różnych prędkości.

Według Hermeusa na samolocie zostanie zastosowany turbinowy silnik o cyklu łączonym, który ma różne sekcje do przetwarzania powietrza przy różnych prędkościach. Sekcja wolnoobrotowa jednostki jest oparta na turboodrzutowym General Electric J85, który jest używany w wielu małych samolotach, w tym w myśliwcu Northrop F-5 i szkolnym T-38 Talon. Sekcja dużej prędkości, która zostanie uruchomiona, gdy tylko samolot osiągnie prędkość 3 Macha, to silnik strumieniowy. Firma ujawniła, że ​​wczesne testy na prototypowych jednostkach zostały już przeprowadzone, ale nie informuje kiedy planuje ujawnić nadający się do lotu prototyp lub przeprowadzić lot testowy.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony