Farnborough International Airshow 2010
W dniach 19-25 lipca w Farnborough pod Londynem odbyły się targi lotnicze Farnborough International Airshow (FIA). FIA, obok paryskich targów odbywających się w Le Bourget, są największym tego typu wydarzeniem w Europie. Odbywająca się co dwa lata wystawa przyciąga największe firmy działające w przemyśle lotniczym, a od jakiegoś czasu, także kosmicznym.
Lotnicza historia Farnborough sięga 1903 r., natomiast pierwsze targi lotnicze odbyły się tam w 1948 r. W kolejnych latach przybywało wystawców, którzy coraz liczniej reprezentowali dynamicznie rozwijający się rynek lotniczy w Europie i na świecie. Od początku, statycznej wystawie towarzyszyły pokazy statków powietrznych w locie. W Farnborough swój debiut miało wiele konstrukcji wyznaczających kierunki rozwoju lotnictwa, jak np. De Havilland Comet 1(1949 r.), Avro Vulcan (1952 r.), Concorde (1970 r.), Harrier (1978 r.) i wiele innych.
FIA w 2010 r. odwiedziło ponad 120 tys. zwiedzających (dane na 23.07.2010). Targi zaowocowały zamówieniami wartymi 47 mld dolarów (88.7 mld dolarów w 2008 r.). Łącznie swoje produkty i usługi zaprezentowało 1450 wystawców (1393 dwa lata wcześniej). Przychody lokalnego budżetu Farnborough szacuje się na 20 mln funtów.
FIA to wydarzenie silnie zakorzenione w kalendarzu imprez o tematyce lotniczej. Swój sukces zawdzięcza doskonałej organizacji, dużej liczbie wystawców i dobrej lokalizacji.
Na tegorocznych targach, dzięki współpracy z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT, obecni byli członkowie Aeroklubu Poznańskiego. Klasy Lotnicze reprezentowała Małgorzata Kaniuk, a studentów Politechniki Poznańskiej Katarzyna Żmudzińska i Stanisław Kozłowski.
Uwaga zwiedzających była skupiona głownie na debiutującym w Europie Boeingu 787 Dreamliner. 20 lipca, tuż po 9 czasu lokalnego B787 oznaczony N787BX wylądował w Farnborough po pierwszym międzynarodowym locie ze Seattle. Najnowszy samolot Boeinga naszpikowany jest nowoczesnymi rozwiązaniami elektronicznymi, materiałowymi i technologicznymi, zapewniającymi obniżony poziom hałasu zarówno w kabinie jak i na zewnątrz. 20% niższe spalanie w porównaniu z maszynami podobnej wielkości czyni go obecnie najbardziej ekologicznym liniowcem. W 2011 r. pierwsze egzemplarze trafią do Polskich Linii Lotniczych LOT, otwierając nowy rozdział w historii narodowego przewoźnika. Z 16-godzinnym zasięgiem lotu możliwe będzie podróżowanie dalej, taniej i wygodniej.
Drugim bohaterem FIA był Airbus A380, znaki F-WWDD. To czwarta wyprodukowana 380-tka, do dziś służąca jako laboratorium badawcze. Egzemplarz ten wyposażony jest w urządzenia do akwizycji pokaźnej ilości danych pomiarowych oraz w zbiorniki balastowe pozwalające na badanie własności samolotu przy różnym rozłożeniu masy wewnątrz kadłuba. Szczególnie duże wrażenie robią wysokość samolotu i powierzchnie podkładów. Glass cockpit, znany już z poprzednich modeli Airbusa, jest całkowicie pozbawiony mechanicznych wskaźników. System fly-by-wire wykorzystuje umieszczone po bokach joysticki zamiast wolantów.
Sporą część powierzchni wystawowej zajmowały bezzałogowe statki powietrzne: od kompaktowych robotów zwiadowczych po odrzutowce o rozmiarach porównywalnych ze współczesnymi myśliwcami. Wyraźnie widać w jakim kierunku idą producenci sprzętu wojskowego.
Poza wyodrębnionymi pawilonami największych firm takich, jak Boeing, Airbus, General Electric, czy EADS, zwiedzający mięli dostęp do czterech hal wystawowych, w których swoje produkty i usługi prezentowały inne firmy. Niestety zabrakło wystawców z Polski.
Dziękujemy Prezesowi Polskich Linii Lotniczych LOT, Panu Sebastianowi Mikoszowi, za umożliwienie wyjazdu do Farnborough oraz Panu Dyrektorowi Jackowi Balcerowi i jego współpracownikom za zorganizowanie wyjazdu.
S. Kozłowski
Komentarze