Przejdź do treści
Źródło artykułu

Wymagania dla lotów pasażerskich na szybowcach i usług lotniczych - opinia AP

Urząd Lotnictwa Cywilnego przekazał do konsultacji projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie bezpieczeństwa eksploatacji statków powietrznych oraz obowiązków ich użytkowników, proponując wymagania w zakresie wykonywania lotów szybowcowych z pasażerami.

Zapisy tego dokumentu zrównują wymagania stawiane usługom lotniczym wykonywanym przy użyciu samolotów czy śmigłowców z lotami pasażerskimi na szybowcach i balonach. W konsekwencji, dla lotów szybowcowych z pasażerami. proponuje się np. wymóg zatrudnienia na etacie pilotów oraz 5 kierowników (w tym kierownika operacji naziemnych), wprowadzenia instrukcji operacyjnej czy utrzymywania systemu zarządzania bezpieczeństwem

W opinii Aeroklubu Polskiego jedynym skutkiem przyjęcia takiej propozycji będzie stworzenie warunków do rozwoju szarej strefy, co może spowodować drastyczny spadek poziomu bezpieczeństwa lotów szybowcowych z pasażerami. Nie sposób utożsamiać usług lotniczych wykonywanych przy użyciu samolotów czy śmigłowców z lotami pasażerskimi na szybowcach. Loty takie wykonywane są z reguły nad lotniskiem, trwają zazwyczaj kilkanaście minut. Wprowadzanie nadmiernych wymagań dla takich lotów nie znajduje zatem żadnej podstawy ani z punktu widzenia bezpieczeństwa, ani z punktu wymagań międzynarodowych czy unijnych.

Mając na uwadze powyższe Aeroklub Polski wyraził swój jednoznaczny sprzeciw proponowanym uregulowaniom, wnosząc o rewizję założeń projektu dla lotów szybowcowych z pasażerami, w szczególności lotów lokalnych. Stanowisko AP zmierza do przekonania projektodawców dla wprowadzenia proporcjonalnej regulacji dla lotów pasażerskich na szybowcach.

W podobnym kierunku idą zapisy proponowanego projektu w zakresie dotyczącym wykonywania usług lotniczych (certyfikat AWC)

Projekt ten zmienia obecnie obowiązujące wymagania (tzw. PL-6) w sytuacji, gdy usługi lotnicze będą docelowo uregulowane przepisami Unii Europejskiej. Z uwagi na fakt iż gotowa jest już Opinia EASA 02/2012 dotycząca wykonywania prac lotniczych [SPO], która będzie procedowana co najmniej do końca 2012 r., bezzasadnym staje się dodatkowa regulacja. Wprowadzenie nowych przepisów będzie wymagało przeprowadzenia nowych procesów re-certyfikacji posiadaczy certyfikatów AWC, wydanych na bazie obecnie obowiązujących przepisów.

Dlatego i ten projekt spotkał się ze sprzeciwem Aeroklubu Polskiego.

STANOWSKO AEROKLUBU POLSKIEGO W SPRAWIE ROZPORZADZEŃ

Pismo przewodnie:



 


Patrz również:

AOC szybowce

AWC

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony