Przejdź do treści
Źródło artykułu

Rada Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego poparła wnioski Aeroklubu Polskiego

Przedstawiciele Aeroklubu Polskiego Prezes Włodzimierz Skalik oraz Dyrektor ds. regulacji prawnych Piotr Kasprzyk uczestniczyli w XXIII Posiedzeniu Rady Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego, które odbyło się w dniu 16 października 2012 roku w siedzibie MTBiGM.

Aeroklub Polski zwrócił się do Rady z wnioskiem o dokonanie oceny wybranych projektów rozporządzeń wykonawczych pod kątem „usuwania zbędnych ograniczeń i upraszczania procedur administracyjnych” (art. 19 ust. 5 punkt 5 ustawy Prawo lotnicze zastrzega wydawanie opinii w tej sprawie do kompetencji Rady).

Przedmiotowe propozycje dotyczyły tych zagadnień, które wiążą się z wykonywaniem przewozów lotniczych na małych lotniskach, to jest ubezpieczenia służby AFIS oraz wykonywania lotów handlowych na lotniska użytku wyłącznego.

Kolejną propozycją AP był wniosek, aby ułatwić certyfikację „przewozów lokalnych” na szybowcach i balonach. Skoro ustawa Prawo lotnicze wymaga certyfikatu AOC dla takiej działalności, stosowne przepisy certyfikacyjne powinny być proporcjonalne. W ocenie Aeroklubu dla wydania certyfikatu AOC na loty lokalne na szybowcach i balonach powinno wystarczać posiadanie przez wnioskodawcę certyfikatu FTO (uprawniającego do szkolenia pilotów), z ewentualnym dodatkowym ubezpieczeniem i opracowaniem procedury wykonywania lotów lokalnych z pasażerami. Rozwiązania takie powinny obowiązywać do czasu wejścia w życie przepisów UE w tym zakresie (opinia EASA 3/2012).

Rada Rady Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego poparła jednogłośnie stanowisko Aeroklubu Polskiego we wszystkich trzech przedłożonych kwestiach przekazując swoje stanowisko do wiadomości Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Poniżej publikujemy pismo Aeroklubu skierowane do Rady oraz linki do wcześniejszych wystąpień AP w ramach konsultacji społecznych:

Pismo AP do RO i ULC z dn. 16 października 2012

Uwagi AP do rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 10 września 2012 roku

Wykonywanie lotów z lotnisk użytku wyłącznego – stanowisko AP

AP w sprawie projektów ULC dotyczących wymagań dla lotów pasażerskich na szybowcach i usług lotniczych
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony