Przejdź do treści
Źródło artykułu

Kolejne spotkanie przedstawicieli AP i ULC w sprawach techniki lotniczej

W dniu 22 października w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego odbyło się spotkanie dotyczące eksploatacji przyrządów pokładowych. ULC reprezentował Wiceprezes Tomasz Kądziołka, zaś delegacji Aeroklubu Polskiego przewodniczył Prezes Włodzimierz Skalik. Z inicjatywą zorganizowania spotkania wyszedł Aeroklub Polski, albowiem do chwili obecnej nie zostały określone zasady dalszej eksploatacji przyrządów pokładowych, objętych dotychczas biuletynem DT-01/97. Wspomniany biuletyn określał zasady bezresursowej eksploatacji przyrządów pokładowych według stanu technicznego, jednakże został wycofany przez ULC we wrześniu 2009 r. Ostatnie przeglądy wykonane według tego biuletynu utracą swoją ważność do marca 2011 r. Jeżeli zatem do tej daty nie zostaną określone wiążące reguły dalszej ich eksploatacji, polskie statki powietrzne na których są one zamontowane, utracą ciągłą zdatność do lotu.

Odnosząc się do zastrzeżeń Aeroklubu Polskiego, przedstawiciele ULC podtrzymali swoje stanowisko o utracie mocy prawnej przez biuletyn DT-01/97. Jednocześnie jednak wyjaśnili, że wydane w 2010 r. wytyczne producenta przyrządów (Biuletyn Serwisowy PZL Warszawa II nr 19/2010) nie mają mocy wiążącej. W ocenie ULC, konieczne jest określenie zasad bezresursowej eksploatacji przyrządów, jednakże może to uczynić wyłącznie posiadacz certyfikatu typu danego statku powietrznego, na którym zamontowane są przyrządy. Na koniec spotkania ULC poinformował o wstępnym uzgodnieniu pomiędzy ULC i posiadaczem certyfikatów typu szybowców Zakładem Szybowcowym Jeżów dotyczącym przygotowania stosownego biuletynu celem zatwierdzenia go w EASA (oraz ULC, w odniesieniu do szybowców z tzw. Aneksu II). Ponadto ULC powiadomił o przygotowaniu nowelizacji rozporządzenia w sprawie bezpiecznej eksploatacji statków powietrznych, w którym zostaną zawarte dodatkowe wymogi normujące eksploatację przyrządów pokładowych, dla których producent lub posiadacz certyfikatu typu nie określą resursu lub zasad eksploatacji wg stanu technicznego.

Mając na uwadze okoliczność, że przygotowane rozwiązanie zostało uzgodnione z posiadaczem certyfikatu typu, Aeroklub Polski postanowił nie podejmować na chwilę obecną dalszych działań w tym zakresie, ograniczając się do pisemnego wystąpienia do ULC, roboczego spotkania z Panem Henrykiem Mynarskim (ZSJ Jeżów) oraz oczekując przedstawienia treści proponowanego biuletynu po jego ostatecznym uzgodnieniu przez ULC. 


FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony