ULC odpowiada na pytania internautów w sprawie egzaminowania z języka angielskiego
Po opublikowaniu wywiadu w sprawie egzaminowania z języka angielskiego w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego otrzymaliśmy prośby o zadanie dodatkowych pytań. Treść pytań i odpowiedzi Urzędu publikujemy poniżej.
Anonimowy Internauta: Czy ośrodki szkoleniowe składały do ULC wnioski o dopuszczenie do egzaminowania z innym systemem niż RELTA? Jeżeli zostały one odrzucone to czy nie mamy do czynienia z sytuacją, że urząd stał się dealerem firmy?
Katarzyna Krasnodębska: W Polsce stosowane są dwa testy egzaminacyjne z języka angielskiego: ELPAC dla kontrolerów ruchu lotniczego oraz RELTA - dla pilotów. Nie jest mi znany fakt, aby jakikolwiek ośrodek ubiegał się o prawo do prowadzenia testów EP (English Proficiency) w imieniu polskiego Nadzoru Lotniczego z użyciem własnego, zatwierdzonego przez ULC, testu. Być może powodem tego jest fakt, że od trzech lat, egzaminy językowe prowadzone w imieniu Urzędu są dla zainteresowanych bezpłatne.
ELPAC jest testem powszechnie stosowanym w Europie, opracowanym przez EUROCONTROL. Oprócz ELPAC-a, kontrolerzy w Polsce mogą zdawać swój egzamin również z użyciem RELTA-y w wersji dla kontrolerów ruchu lotniczego.
Jak już było wcześniej powiedziane, RELTA jako test stosowany przez polski Nadzór Lotniczy, została wyłoniona po raz pierwszy na początku 2008 roku, a następnie po raz drugi - na początku 2010 r., w drodze przetargów opartych na zasadach zamówień publicznych. Dla mniej wtajemniczonych - polega to na tym, że urząd państwowy zainteresowany zakupem jakiegoś wyrobu (systemu, oprogramowania, usługi), określa precyzyjnie szczegółowy opis przedmiotu zamówienia oraz ogłasza publicznie, że poszukuje danej usługi lub jak w tym przypadku, testu z angielskiego. W wyznaczonym czasie spływają oferty, a następnie powołana w urzędzie komisja wybiera tę najlepszą pod względem spełnienia wymagań postawionych w ofercie. Po wyborze oferty, z dostawcą usługi podpisywana jest umowa. Podpisana w 2010 roku umowa z RMIT, twórcą i właścicielem RELTA-y, po drugim wygranym przetargu, obowiązuje do końca 2012 r.
Mając na uwadze sygnalizowane przez zdających RELTA-ę pewne trudności i problemy związane z egzaminowaniem, Urząd podjął działania w celu pozyskania innego i/lub opracowania krajowego testu i jak najszybszego wdrożenia z wykorzystaniem istniejącej sieci centrów egzaminacyjnych.
Chciałabym w tym miejscu dodać, że już w 2008 Prezes ULC zdecydował się na uznawanie egzaminów językowych zdawanych w innych państwach członkowskich ICAO. Dał temu wyraz w Zarządzeniu nr 5 z dnia 21 stycznia 2008 r. W ciągu 3 lat, uznano w oparciu o to zarządzenie wiele egzaminów zdanych np. na Ukrainie, Litwie a nawet w Wietnamie.
Po niejasnościach w związku z ewidentnymi nieprawidłowościami w prowadzeniu egzaminów w Niemczech, w porozumieniu ze Związkiem Zawodowym Pilotów Komunikacyjnych z LOT-u, zostały uściślone zasady uznawania testów językowych zdawanych poza granicami Polski:
- Zaświadczenia wydawane przez państwa członkowskie ICAO, które nie są państwami członkowskimi byłego JAA podlegają ogólnej procedurze sprawdzenia zgodności zdania egzaminu z normami ICAO, a dla dokonania wpisu językowego wymagają indywidualnego potwierdzenia przez Władzę Lotniczą państwa, z którego pozyskano zaświadczenie.
- Zaświadczenia wydawane przez Nadzór Lotniczy państwa będącego państwem członkowskim byłego JAA podlegają ogólnej zasadzie zmieszczonej w pkt 1.015 JAR-FCL (a)(1), tj. są uznawane bez żadnych formalności.
Dodatkowo, jeśli Władza Lotnicza danego państwa członkowskiego byłego JAA, upoważniła zgodnie z AMC Nr 2 do JAR-FCL 1.010 pkt 1 inną organizację do przeprowadzania egzaminów językowych, wydawane przez tę organizację zaświadczenia o zdaniu egzaminu z języka angielskiego nie wymagają sprawdzenia zgodności zdania egzaminu z normami ICAO u Władzy Lotniczej upoważniającej.
Warunkiem dokonania wpisu językowego do licencji w tej sytuacji jest:
- przedłożenie przez wnioskodawcę certyfikatu lub zaświadczenia wystawionego przez upoważnioną organizację, podpisanego również przez przedstawiciela upoważnionej organizacji niebędącego egzaminatorem;
- posiadanie przez upoważnioną organizację ważnego certyfikatu lub upoważnienia do przeprowadzania egzaminów uznawanych za zgodne z zaleceniami ICAO ( min. poziom 4), wydanego przez Władzę Lotniczą kraju upoważniającego;
- wyrażenie przez upoważnioną organizację zgody na udostępnianie Urzędowi Lotnictwa Cywilnego dokumentacji egzaminacyjnej, na takich samych zasadach na jakich jest ona udostępniania Władzy Lotniczej, która wydała upoważnienie.
Zważywszy, że:
- RELTA została wyłoniona w ramach publicznego przetargu,
- żadna krajowa firma nie zgłosiła się do przetargu z gotowym systemem egzaminowania,
- ULC zgodnie ze wspomnianymi zasadami uznaje egzaminy zdane poza granicami kraju,
- ULC podjął działania w celu zbudowania polskiego systemu egzaminacyjnego
uważamy, że twierdzenie, że Urząd stał się "dealerem firmy RMIT" jest po prostu nonsensem.
Takim samym "dealerem" stało się na świecie 20 innych nadzorów lotniczych, które wykorzystują RELTA-ę, jako jedyny system egzaminacyjny do tych samych celów co ULC.
AI: Dlaczego ULC nie opracował systemu przedłużania EP (English Proficiency)?
KK: Wymagania ICAO nie rozróżniają sposobu zdawania pierwszego egzaminu, od sposobu zdawania kolejnych egzaminów, po upływie prawem określonych terminów ważności danego poziomu językowego, w sytuacji gdy ktoś zda pierwszy test na poziomie niższym niż 6. W związku z tym, nadzory nie mają żadnego obowiązku wprowadzania różnic między pierwszym testem, a testami na przedłużenie. Zachodzi obawa, że wprowadzenie odmiennego trybu prowadzenia testu tzw. przedłużającego byłoby wręcz złamaniem zaleceń ICAO.
Ponieważ jednak dochodzą do nas opinie o takich rozwiązaniach stosowanych przez inne nadzory, zamierzamy tę sprawę wyjaśnić na najbliższej konferencji dotyczącej EP, organizowanej przez ICAO w grudniu br. w Paryżu.
Przy okazji - nawet najkrótszy okres między kolejnymi testami to 3 lata. Jest to w ocenie fachowców językowych czas wystarczający, aby z poziomu 4 podnieść swoje umiejętności językowe na poziom 5, a nawet 6.
AI: Ile płaci Urząd Lotnictwa Cywilnego RELTA-cie za każdy egzamin?
KK: Zgodnie z podpisaną umową, za każde podejście do egzaminu RELTA odnotowane w systemie, Urząd płaci RMIT-owi 44 euro. Kwota ta zawiera się w całkowitym koszcie egzaminu, który wynosi 500zł.
AI: Do kiedy egzaminy z języka angielskiego będą bezpłatne?
KK: Egzaminy językowe w ULC będą dla zdających bezpłatne, czyli inaczej mówiąc - będą prowadzone na koszt wszystkich polskich podatników, dopóki Minister Infrastruktury nie podpisze rozporządzenia w sprawie opłaty lotniczej w nowym brzmieniu. Trudno dziś ocenić kiedy to nastąpi, ale na pewno nie wcześniej niż w połowie przyszłego roku.
Czytaj cały wywiad: ICAO Level 4 - prawdy i mity o egzaminach z języka angielskiego w ULC
Komentarze