Lądowanie szybowca Diana 4 przed lotniskiem
3 lipca br. wieczorem, około godz. 18, w rejonie ul. Elizy Orzeszkowej w Bielsku-Białej, doszło do zdarzenia z udziałem szybowca Diana 4 (znaki rejestracyjne SP-CKMB). Z relacji świadków szybowiec podchodzący do lądowania nagle stracił wysokość i wylądował na prywatnym terenie w pobliżu kościoła.
Do zdarzenia ok. godziny 18:23, na miejsce skierowano 3 zastępy Państwowej Straży Pożarnej. Działania polegały na zabezpieczeniu uszkodzonego szybowca oraz odłączeniu w nim instalacji elektrycznej.
Pilot został przebadany przez Bielskie Pogotowie Ratunkowe i następnie przekazany policji. Pilot wydmuchał 1,62 promila alkoholu. Jak się okazało, pilotem szybowca był inspektor z Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Podczas lądowania szybowiec przeleciał tuż nad padokiem, gdzie konno jeździła 16-letnia dziewczyna. Była silnie poruszona emocjonalnie, dlatego również otrzymała pomoc od obecnego na miejscu Zepołu Ratownictwa Medycznego.
Na miejsce przybył także przedstawiciel Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych. Działania zakończono o godz. 19:24.
Zdarzenie wyjaśniać będzie prokuratura i Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych.
W związku z tym zdarzeniem Aeroklub Bielsko-Bialski opublikował w czwartek oświadczenie:
"W związku z licznymi pytaniami pragniemy oświadczyć, iż Aeroklub Bielsko-Bialski NIE był organizatorem lotu, który dzisiaj zakończył się lądowaniem szybowca w terenie przygodnym w rejonie ulicy Lotniczej. Szybowiec nie był własnością Aeroklubu, Pilot wykonujący czynności nie był jego członkiem. Jego start odbył się za samolotem, który w tym celu przyleciał z innego lotniska.
Jako Aeroklub zachowujemy wszystkie standardy bezpieczeństwa oraz przestrzegamy prawa lotniczego."
W związku z tym zdarzeniem firma Avionic, producent szybowca, opublikowała w piątek oświadczenie:
"Firma Avionic oświadcza, że nie ponosi odpowiedzialności za zdarzenie zaistniałe w dniu 3 lipca 2025 r. w rejonie lotniska Aleksandrowice w Bielsku-Białej.
Próby w locie prowadzone były zgodnie z obowiązującymi przepisami, przez zewnętrznego pilota posiadającego odpowiednie kwalifikacje do wykonywania prób w locie, a statek powietrzny spełniał obowiązujące wymagania techniczne i był zdatny do lotu."



Komentarze