Opłaty lotnicze nawet kilkakrotnie większe?
Środowisko lotnicze otrzymało do konsultacji projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie opłaty lotniczej. Celem regulacji jest określenie wysokości stawek opłat za czynności realizowane przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
W uzasadnieniu, czytamy między innymi: "Przedstawiony model był przedmiotem kilkuletnich analiz prowadzonych przez Urzędu Lotnictwa Cywilnego i Ministerstwo Infrastruktury równolegle do zaproponowanego wcześniej w przedłożeniu rządowym modelu opartego na bezpośrednim obciążeniu podmiotów wykonujących działalność lotniczą. Oba modele miały swoje plusy i minusy, jednakże, z uwagi na znane stanowisko środowiska lotniczego co do modelu pierwszego, wydawało się, że model drugi, gdzie dochody budżetu państwa będą generowane z opłaty lotniczej, która zostanie podzielona na dwa źródła: opłata lotnicza za czynności urzędowe od podmiotów lotniczych, generalnie zachowująca poziom aktualnie obowiązujący i opłata w bilecie od pasażera odlatującego z RP, tzw. „opłata za nadzór” w maksymalnej wysokości do 4 zł, będzie optymalny.
Jednakże na skutek stanowiska resortu finansów, które wyraziło wątpliwość w zakresie wprowadzania stosunkowo niewielkiej opłaty od pasażera, jednakże o charakterze podatkowym, z projektu zostały usunięte przepisy kreujące tę opłatę. Pozostała jedynie regulacja dotycząca opłaty lotniczej za czynności urzędowe Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, których maksymalne stawki zostały zwiększone jedynie o ok. 10% w stosunku do obowiązujących aktualnie, ponieważ stawki te nie były waloryzowane od 2003 r., tj. wejścia w życie rozprowadzenia w sprawie opłaty lotniczej. Zwiększenie wysokości maksymalnych stawek nie uwzględnia całkowitej inflacji z okresu 2003-2010 r. z uwagi na wskazane powyżej bardzo negatywne nastawienie środowiska lotniczego w stosunku do ponoszonych przez nie obciążeń publicznoprawnych."
Projekt nowego rozporządzenia w sprawie opłat lotniczych wprowadza nową strukturę schematu taryfikatora. W wielu miejscach porównanie obowiązującego rozporządzenia z nowym jest utrudnione z uwagi na zmianę treści definicji. Niepokój budzi znaczący, niekiedy kilkukrotny wzrost opłat "często powtarzalnych", a dotyczących lotnictwa ogólnego, w tym licencjonowania, rejestrowania SP, certyfikowania i egzaminowania. Tabela zawiera kilka przykładów nowych opłat w proponowanym projekcie rozporządzenia.
Treść | Jest (PLN) | Ma być* (PLN) |
Wydanie licencji po raz pierwszy lub jej przywrócenie dla: 1) pilota samolotowego, pilota śmigłowcowego, pilota wiatrakowcowego, pilota pionowzlotu, pilota balonu wolnego, pilota szybowcowego, pilota sterowcowego |
60 | 100 |
Wydanie licencji po raz pierwszy lub jej przywrócenie dla: |
100 | 200 |
Wydanie licencji po raz pierwszy lub jej przywrócenie dla: 3) pilota samolotowego liniowego, pilota śmigłowcowego liniowego, pilota pionowzlotu liniowego, dyspozytora lotniczego, praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego, kontrolera ruchu lotniczego |
200 | 300 |
Każde następne wydanie licencji: 3) pilota samolotowego zawodowego, pilota śmigłowcowego zawodowego, pilota wiatrakowcowego zawodowego, pilota sterowcowego zawodowego, pilota pionowzlotu zawodowego, nawigatora lotniczego, mechanika pokładowego, radiooperatora pokładowego |
100 | 200 |
Każde następne wydanie licencji: 4) pilota samolotowego liniowego, śmigłowcowego liniowego, pilota pionowzlotu liniowego, dyspozytora lotniczego, praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego, kontrolera ruchu lotniczego |
200 | 300 |
7. Wydanie świadectwa kwalifikacji po raz pierwszy, lub jego przywrócenie dla: 1) pilota lotni, pilota paralotni, pilota motolotni, pilota statku powietrznego o maksymalnej masie startowej do 495 kg, skoczka spadochronowego, operatora bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe |
40 | 100 |
1. Przeprowadzenie procesu certyfikacji podmiotu po raz pierwszy i wydanie certyfikatu FTO, TRTO, CTO, CAPTO albo wznowienie ważności tego certyfikatu w zakresie: Opłata podstawowa | 300 | 5 000 |
Rejestracja statków powietrznych 1. Rezerwacja znaków rozpoznawczych |
30 | 200 |
Rejestracja statków powietrznych 2. Przedłużenie rezerwacji znaków rozpoznawczych |
20 | 100 |
3. Przeprowadzenie postępowania o wpisanie statku powietrznego do rejestru cywilnych statków powietrznych / ewidencji statków powietrznych i wydanie świadectwa rejestracji / ewidencji: a) lotni, motolotni, paralotni, balonów, spadochronów |
50 | 300 |
3. Przeprowadzenie postępowania o wpisanie statku powietrznego do rejestru cywilnych statków powietrznych / ewidencji statków powietrznych i wydanie świadectwa rejestracji / ewidencji: - do 1. 000 kg - od 1.000 kg do 5.700 kg - od 5.700 kg do 20.000 kg - powyżej 20.000 kg |
|
|
8. Zaakceptowanie umowy o czasowym oddaniu statku powietrznego osobie innej niż właściciel | 100 | 1 000 |
6. Wydanie wyciągu z rejestru cywilnych statków powietrznych lub z ewidencji statków powietrznych | 300 | 1 000 |
1. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie dokumentu zdatności równoważnego certyfikatowi typu (nie obejmuje opłat wnoszonych na rzecz EASA) dla: 7) statków powietrznych kategorii specjalnej |
500 - 3 000 |
1 500 - 10 000 |
1. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie dokumentu zdatności równoważnego certyfikatowi typu (nie obejmuje opłat wnoszonych na rzecz EASA) dla: 8) spadochronów |
500 | 1 000 |
1. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie dokumentu zdatności równoważnego certyfikatowi typu (nie obejmuje opłat wnoszonych na rzecz EASA) dla: 12) motolotni 13) lotni 14) paralotni |
400 80 60 |
1 500 |
1. Przeprowadzenie procesu oceny zdatności do lotu statku powietrznego i wydanie świadectwa zdatności do lotu lub dokumentu równoważnego po raz pierwszy dla: 1) samolotów i wiropłatów o maksymalnej masie startowej: a) do 1.000 kg (w tym ultralekkie) b) od 1.000 kg do 2.730 kg c) od 2.730 kg do 20.000 kg d) powyżej 20.000 kg |
300 900 1000kg – 5700kg 20 000 10 000 |
1 500 5 000 20 000 48 000 |
*) zgodnie z projektem rozporządzenia
Materiały do pobrania
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 września 2003 r. w sprawie opłaty lotniczej (Dz. U. z dnia 10 października 2003 r.)
Projekt nowego roporządzenia w sprawie opłaty lotniczej
Uzasadnienie nowego rozporządzenia w sprawie opłaty lotniczej
Czytaj również:
Propozycje nowych opłat zniszczą polski przemysł!
Opłaty lotnicze na ostatnim posiedzeniu Podkomisji Sejmowej
Pismo Aeroklubu Polskiego do Podkomisji Sejmowej w sprawie opłat lotniczych
Pismo do MI dot. projektu rozporządzenia w sprawie opłaty lotniczej
Stanowisko SILP w/s projektu nowelizacji - opłaty
Negatywna opinia AP nt. propozycji opłat lotniczych
Komentarze