Przejdź do treści
Źródło artykułu

Opłaty lotnicze nawet kilkakrotnie większe?

Środowisko lotnicze otrzymało do konsultacji projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie opłaty lotniczej. Celem regulacji jest określenie wysokości stawek opłat za czynności realizowane przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W uzasadnieniu, czytamy między innymi: "Przedstawiony model był przedmiotem kilkuletnich analiz prowadzonych przez Urzędu Lotnictwa Cywilnego i Ministerstwo Infrastruktury równolegle do zaproponowanego wcześniej w przedłożeniu rządowym modelu opartego na bezpośrednim obciążeniu podmiotów wykonujących działalność lotniczą. Oba modele miały swoje plusy i minusy, jednakże, z uwagi na znane stanowisko środowiska lotniczego co do modelu pierwszego, wydawało się, że model drugi, gdzie dochody budżetu państwa będą generowane z opłaty lotniczej, która zostanie podzielona na dwa źródła: opłata lotnicza za czynności urzędowe od podmiotów lotniczych, generalnie zachowująca poziom aktualnie obowiązujący i opłata w bilecie od pasażera odlatującego z RP, tzw. „opłata za nadzór” w maksymalnej wysokości do 4 zł, będzie optymalny.

Jednakże na skutek stanowiska resortu finansów, które wyraziło wątpliwość w zakresie wprowadzania stosunkowo niewielkiej opłaty od pasażera, jednakże o charakterze podatkowym, z projektu zostały usunięte przepisy kreujące tę opłatę. Pozostała jedynie regulacja dotycząca opłaty lotniczej za czynności urzędowe Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, których maksymalne stawki zostały zwiększone jedynie o ok. 10% w stosunku do obowiązujących aktualnie, ponieważ stawki te nie były waloryzowane od 2003 r., tj. wejścia w życie rozprowadzenia w sprawie opłaty lotniczej. Zwiększenie wysokości maksymalnych stawek nie uwzględnia całkowitej inflacji z okresu 2003-2010 r. z uwagi na wskazane powyżej bardzo negatywne nastawienie środowiska lotniczego w stosunku do ponoszonych przez nie obciążeń publicznoprawnych."

Projekt nowego rozporządzenia w sprawie opłat lotniczych wprowadza nową strukturę schematu taryfikatora. W wielu miejscach porównanie obowiązującego rozporządzenia z nowym jest utrudnione z uwagi na zmianę treści definicji. Niepokój budzi znaczący, niekiedy kilkukrotny wzrost opłat "często powtarzalnych", a dotyczących lotnictwa ogólnego, w tym licencjonowania, rejestrowania SP, certyfikowania i egzaminowania. Tabela zawiera kilka przykładów nowych opłat w proponowanym projekcie rozporządzenia.

Treść Jest (PLN) Ma być* (PLN)
Wydanie licencji po raz pierwszy lub jej przywrócenie dla:
1) pilota samolotowego, pilota śmigłowcowego, pilota wiatrakowcowego, pilota pionowzlotu, pilota balonu wolnego, pilota szybowcowego, pilota sterowcowego
60 100

Wydanie licencji po raz pierwszy lub jej przywrócenie dla:
2) pilota samolotowego zawodowego, pilota śmigłowcowego zawodowego, pilota wiatrakowcowego zawodowego, pilota

100 200
Wydanie licencji po raz pierwszy lub jej przywrócenie dla:
3) pilota samolotowego liniowego, pilota śmigłowcowego liniowego, pilota pionowzlotu liniowego, dyspozytora lotniczego, praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego, kontrolera ruchu lotniczego
200 300
Każde następne wydanie licencji:
3) pilota samolotowego zawodowego, pilota śmigłowcowego zawodowego, pilota wiatrakowcowego zawodowego, pilota sterowcowego zawodowego, pilota pionowzlotu zawodowego, nawigatora lotniczego, mechanika pokładowego, radiooperatora pokładowego
100 200
Każde następne wydanie licencji:
4) pilota samolotowego liniowego, śmigłowcowego liniowego, pilota pionowzlotu liniowego, dyspozytora lotniczego, praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego, kontrolera ruchu lotniczego
200 300
7. Wydanie świadectwa kwalifikacji po raz pierwszy, lub jego przywrócenie dla:
1) pilota lotni, pilota paralotni, pilota motolotni, pilota statku powietrznego o maksymalnej masie startowej do 495 kg, skoczka spadochronowego, operatora bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe
40 100
1. Przeprowadzenie procesu certyfikacji podmiotu po raz pierwszy i wydanie certyfikatu FTO, TRTO, CTO, CAPTO albo wznowienie ważności tego certyfikatu w zakresie: Opłata podstawowa 300 5 000
Rejestracja statków powietrznych
1. Rezerwacja znaków rozpoznawczych
30 200
Rejestracja statków powietrznych
2. Przedłużenie rezerwacji znaków rozpoznawczych
20 100
3. Przeprowadzenie postępowania o wpisanie statku powietrznego do rejestru cywilnych statków powietrznych / ewidencji statków powietrznych i wydanie świadectwa rejestracji / ewidencji:
a) lotni, motolotni, paralotni, balonów, spadochronów
50 300
3. Przeprowadzenie postępowania o wpisanie statku powietrznego do rejestru cywilnych statków powietrznych / ewidencji statków powietrznych i wydanie świadectwa rejestracji / ewidencji:
- do 1. 000 kg
- od 1.000 kg do 5.700 kg
- od 5.700 kg do 20.000 kg
- powyżej 20.000 kg
 


100
300
800
 


1000
3000
10 000
20 000

8. Zaakceptowanie umowy o czasowym oddaniu statku powietrznego osobie innej niż właściciel 100 1 000
6. Wydanie wyciągu z rejestru cywilnych statków powietrznych lub z ewidencji statków powietrznych 300 1 000
1. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie dokumentu zdatności równoważnego certyfikatowi typu (nie obejmuje opłat wnoszonych na rzecz EASA) dla:
7) statków powietrznych kategorii specjalnej
 
500 -
3 000
1 500 -
10 000
 
1. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie dokumentu zdatności równoważnego certyfikatowi typu (nie obejmuje opłat wnoszonych na rzecz EASA) dla:
8) spadochronów
500 1 000
 1. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i wydanie dokumentu zdatności równoważnego certyfikatowi typu (nie obejmuje opłat wnoszonych na rzecz EASA) dla:
12) motolotni
13) lotni
14) paralotni
400
80
60

1 500
1 000
1 000

1. Przeprowadzenie procesu oceny zdatności do lotu statku powietrznego i wydanie świadectwa zdatności do lotu lub dokumentu równoważnego po raz pierwszy dla:
1) samolotów i wiropłatów o maksymalnej masie startowej:
a) do 1.000 kg (w tym ultralekkie)
b) od 1.000 kg do 2.730 kg
c) od 2.730 kg do 20.000 kg
d) powyżej 20.000 kg




300
900 1000kg – 5700kg
20 000
10 000
 




1 500
5 000

20 000
48 000
 

*) zgodnie z projektem rozporządzenia

Materiały do pobrania
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 września 2003 r. w sprawie opłaty lotniczej (Dz. U. z dnia 10 października 2003 r.)
Projekt nowego roporządzenia w sprawie opłaty lotniczej
Uzasadnienie nowego rozporządzenia w sprawie opłaty lotniczej 

Czytaj również:
Propozycje nowych opłat zniszczą polski przemysł!
Opłaty lotnicze na ostatnim posiedzeniu Podkomisji Sejmowej
Pismo Aeroklubu Polskiego do Podkomisji Sejmowej w sprawie opłat lotniczych
Pismo do MI dot. projektu rozporządzenia w sprawie opłaty lotniczej
Stanowisko SILP w/s projektu nowelizacji - opłaty
Negatywna opinia AP nt. propozycji opłat lotniczych

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony