Stanowisko SILP w/s projektu nowelizacji - opłaty
Prezentujemy Państwu, opublikowane na łamach strony internetowej silp.paralotnie.pl stanowisko Stowarzyszenia Instruktorów Lotniowych i Paralotniowych w sprawie nowelizacji ustawy Prawo Lotnicze w zakresie dotyczącym przepisów o opłacie lotniczej (art. 26a – 26b). Tak jak i inne organizacje lotnicze SILP ma zastrzeżenia co do proponowanych zmian, o których dalej w oficjalnym stanowisku:
***
Sz. P. Arkadiusz Litwiński
Przewodniczący Podkomisji Nadzwyczajnej
do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy
o zmianie ustawy Prawo lotnicze -druk 2113
Sejm Rzeczpospolitej Polskiej
ul. Wiejska 4/6/8
00-902 Warszawa
Działając w imieniu Stowarzyszenia Instruktorów Lotniowych i Paralotniowych, pozwalam sobie wyrazić negatywną opinię naszego Stowarzyszenia odnośnie poprawki do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze w zakresie dotyczącym przepisów o opłacie lotniczej (art. 26a – 26b). W naszej ocenie uzasadnienie rządowego projektu w powyższym zakresie wprowadza w błąd sugerując, że proponowana zmiana przepisów ustawy o opłacie lotniczej jest nieznaczna, gdy tymczasem projekt załączonego do projektu ustawy rozporządzenia wykonawczego (w sprawie opłaty lotniczej), do którego wydania strona rządowa będzie uprawniona w wykonaniu proponowanej delegacji ustawowej, przewiduje kilkukrotny wzrost niektórych opłat, czasem nawet znacznie o ponad 1000 %. Przykładowo jedynie wskazujemy, że przyjęcie proponowanych rozwiązań spowoduje, że wysokość łącznych opłat za egzamin praktyczny i teoretyczny na świadectwo kwalifikacji pilota paralotni (PP) lub lotni (HGP) wzrośnie z kwoty 80 zł do kwoty 600 zł (tj. o 750 %), zaś wysokość opłaty za wydanie pierwszego świadectwa kwalifikacji pilota paralotni (PP) z wpisanym uprawnieniem dodatkowym (PDI) wzrośnie z kwoty 40 zł do kwoty 160 zł (tj. 400 %). Przewidziana w projekcie wysokość opłat za egzaminy i za wydanie świadectwa kwalifikacji jest nieproporcjonalnie wysoka w stosunku do kosztu szkolenia w zakresie niezbędnym do dopuszczenia do egzaminów (2 etapy), który to koszt w chwili obecnej wynosi ok. 1.500 zł. W ocenie Stowarzyszenia, proponowana przez stronę rządową wysokość opłat za wymienione w rozporządzeniu stanowiącym załącznik do projektu ustawy czynności – w odniesieniu do lotni i paralotni – przekracza rzeczywisty koszt ich wykonania.
Przyjęcie projektu przepisów ustawy Prawo lotnicze dotyczących opłat lotniczych w zaproponowanym przez stronę rządową brzmieniu, umożliwiającym wydanie rozporządzenia wykonawczego w sprawie opłaty lotniczej o treści jak w załączniku do projektu ustawy, w sposób oczywisty spowoduje kilkukrotny wzrost obciążeń z tytułu opłaty lotniczej podmiotów prowadzących działalność lotniczą, w tym ośrodków szkolenia lotniczego, co w konsekwencji spowoduje ograniczenie liczby szkoleń przyszłych pilotów, a także spadek bezpieczeństwa prowadzonych operacji lotniczych, z uwagi na znaczny wzrost kosztów uzyskania i utrzymania posiadanych uprawnień, a także znaczny wzrost kosztów szkolenia i treningu. Wysoce prawdopodobne będzie odrodzenie powszechnej do 2006 roku, tj. do uchwalenia nowelizacji przepisów ustawy Prawo lotnicze oraz rozporządzenia w sprawie licencjonowania personelu lotniczego, praktyki szkolenia oraz uzyskiwania uprawnień lotniowych i paralotniowych w krajach ościennych (głównie w Republice Czeskiej), tj. faktycznego wyjęcia szerokiego obszaru działalności spod kontroli krajowego nadzoru lotniczego. W tym miejscu należy wskazać, że szkolenia lotnicze, które dotychczas korzystały ze zwolnienia w podatku VAT, od początku tego roku objęte zostały 23 % stawką podatku VAT, co już spowodowało znaczny wzrost ich cen.
Mając na względzie powyższe, postulujemy zwrócenie projektu ustawy w zakresie dotyczącym przepisów o opłacie lotniczej (wraz z załączonym projektem rozporządzenia wykonawczego) w celu jego modyfikacji przez stronę rządową oraz w celu jego rzetelnego uzasadnienia.
Z poważaniem
Arkadiusz Pomarański
Prezes Zarządu
***
Czytaj również:
Propozycje nowych opłat zniszczą polski przemysł!
Opłaty lotnicze na ostatnim posiedzeniu Podkomisji Sejmowej
Pismo do MI dot. projektu rozporządzenia w sprawie opłaty lotniczej
Opłaty lotnicze nawet kilkakrotnie większe?
Negatywna opinia AP nt. propozycji opłat lotniczych
Pismo Aeroklubu Polskiego do Podkomisji Sejmowej w sprawie opłat lotniczych
Komentarze