Przejdź do treści
Źródło artykułu

Opłaty lotnicze na ostatnim posiedzeniu Podkomisji Sejmowej

24 lutego b.r. odbyło się przedostatnie posiedzenie Podkomisji Sejmowej ds. nowelizacji Prawa lotniczego, na którym powrócono do tematu opłat lotniczych. Było to wynikiem decyzji posłów, którzy nie przyjęli propozycji rządowej zawartej w autopoprawce do ustawy (zilustrowanej projektem rozporządzenia opracowanym przez ULC).

Posłowie zapoznali się z pismem Aeroklubu Polskiego oraz analizami strony społecznej, wskazujących na planowany przez ULC drastyczny wzrost wysokości stawek opłat, jak i ilości czynności podlegających opłacie.

Przedstawiciele Aeroklubu przedstawili modelowe wyliczenie dla ośrodka szkolenia samolotowego. Analiza wykazała , że obecnie ośrodek taki zapłaci ok. 11 tysięcy złotych opłat lotniczych za pierwsze dwa lata działalności. W przypadku wejścia w życie stawek proponowanych przez ULC, łączne opłaty za ten sam okres wzrosną do ponad 200 tysięcy złotych. Dlatego Aeroklub Polski wniósł o przyjęcie poprawki poselskiej polegającej na uregulowaniu opłat lotniczych w załączniku do ustawy Prawo lotnicze. Chodzi o to, aby wykluczyć dowolność ULC w ustalaniu stawek opłat lotniczych oraz zapewnić zgodność z  Konstytucją.  Wraz z wnioskiem przedstawiciele Aeroklubu przekazali posłom propozycję opracowaną we współpracy ze środowiskiem lotniczym. Opiera się ona na założeniu wzrostu opłat obecnie obowiązujących o ok. 10 %, zagwarantowania tej wysokości załącznikiem do ustawy i unikania „podwójnej opłaty”.

Stanowisko strony rządowej przedstawił Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz. W ocenie strony rządowej nie należy regulować opłat lotniczych na poziomie załącznika do ustawy. Tak, jak obecnie, ustawa powinna dawać delegację Ministrowi Infrastruktury do wydania rozporządzenia wykonawczego, gdzie zostaną ustalone stawki konkretnych opłat  Rozporządzenie to miałoby być przygotowane przez ULC, jednak z „kilkukrotnie niższymi stawkami” niż w projekcie ULC. Minister Jarmuziewicz tłumaczył, że przed posiedzeniem Podkomisji odbyło się spotkanie w MI, na którym zapadła  decyzja o konieczności zmiany projektu zaproponowanego przez ULC. W projekcie tym – jak obiecał Minister – wysokość stawek będzie „rażąco niższa – nawet kilkukrotnie” od tych z projektu ULC. Zadeklarował przedłożenie projektu w dniu 28 lutego br.

Prezes Aeroklubu Polskiego Włodzimierz Skalik wyraził obawę, czy w tak krótkim czasie strona rządowa będzie w stanie opracować nowy projekt. Radca prawny Aeroklubu Polskiego dr Piotr Kasprzyk wyraził  wątpliwość co do intencji strony rządowej. Wskazał na niedawny wywiad udzielony portalowi Dlapilota.pl przez Prezesa ULC Grzegorza Kruszyńskiego, w którym Prezes wyjaśniał  że wysokość zaproponowanych przez ULC opłat miała zapewnić wpływy do budżetu państwa na poziomie wydatków ULC.

Mec. Kasprzyk  wskazał także, że propozycja rządowa jest niewystarczająca. Niezależnie od rozporządzenia wykonawczego i tak niezbędna jest zmiana treści ustawy poprzez doprecyzowanie czynności, za które można określić opłatę oraz dostosowanie ustawy  do wymogów wyroku Trybunału Konstytucyjnego.

Biuro Legislacyjne Sejmu zwróciło uwagę, że obecne stawki maksymalne przyjęte w projekcie ustawy obejmują zbyt szerokie kategorie czynności, dając dowolność w ustalaniu wysokości stawek w rozporządzeniu.

Uwzględniając przebieg posiedzenia posłowie uznali, że ostateczna decyzja w sprawie opłat zostanie podjęta po zapoznaniu się z propozycją strony rządowej. Nastąpi to na ostatnim posiedzeniu Podkomisji, które odbędzie się 2 marca 2011 r.

Czytaj również:
Propozycje nowych opłat zniszczą polski przemysł!
Pismo Aeroklubu Polskiego do Podkomisji Sejmowej w sprawie opłat lotniczych
Pismo do MI dot. projektu rozporządzenia w sprawie opłaty lotniczej
Stanowisko SILP w/s projektu nowelizacji - opłaty
Opłaty lotnicze nawet kilkakrotnie większe?
Negatywna opinia AP nt. propozycji opłat lotniczych

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony