Wiceminister Horała: komercyjne otwarcie CPK dla pasażerów - w 2028 r.
Prace budowlane, czyli wbicie pierwszej łopaty pod Centralny Port Komunikacyjny, rozpoczną się mniej więcej w połowie przyszłego roku, a w 2028 r. planowane jest komercyjne otwarcie portu dla pasażerów - wskazał w piątek pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.
"Jeżeli chodzi o harmonogram budowy lotniska, to gdzieś w połowie przyszłego roku - nie dam sobie w tym momencie ręki uciąć, czy to będzie na pewno 1 lipca, 1 sierpnia, czy 1 września, ale gdzieś w tych okolicach czasowych, rozpoczynamy już przygotowawcze prace budowlane, czyli mówiąc popularnie +wbicie pierwszej łopaty+" - powiedział w piątek wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała w Programie 1 Polskiego Radia.
Wiceminister przekazał, że w całym programie CPK pierwsze wbicie łopaty nastąpi w Łodzi, na budowie tunelu Kolei Dużych Prędkości, na początku przyszłego roku - styczeń, luty.
"Zakończenie budowy, prac budowlanych planowane jest na rok 2027. Ten pierwszy lot techniczny, obloty, testy, certyfikacje. I gdzieś w roku 2028 już takie otwarcie komercyjne dla pasażerów" - powiedział Horała.
Wiceminister przyznał, że harmonogram inwestycji jest "bardzo ambitny". "Jak dotąd harmonogram udaje się nam dotrzymać" - zapewnił.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała w ubiegłym tygodniu umowę z konsorcjum Foster+Partners i Buro Happold na tzw. master architekta nowego portu lotniczego. Wartość umowy wynosi ok. 150 mln euro. Projekt kluczowych obiektów CPK ma być gotowy w połowie 2023.
W ramach projektu CPK w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK ma zostać wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.(PAP)
autor: Aneta Oksiuta
aop/ pad/
Komentarze