Przejdź do treści
Stacja Skrzyczne Radio
Źródło artykułu

Skrzyczne RADIO, czyli komunikaty meteo również dla lotnictwa

Od przeszło miesiąca, w Beskidach funkcjonuje pewna ciekawa stacja, którą można porównać do znanego z większych lotnisk systemu ATIS. Można wręcz powiedzieć, że jest to swego rodzaju „nieoficjalny ATIS" dla lotniska w Lipowej oraz GSS Żar w Międzybrodziu Żywieckim. Mowa tutaj o stacji brzegowej o nazwie Skrzyczne RADIO (znak wywoławczy SPN200), skonstruowanej i zainstalowanej przez paralotniarza, Mateusza Lubeckiego z Bielska – Białej (firma ML Elektronika).

Nie jest to stacja łączności lotniczej sensus stricto, w rozumieniu nadawania na lotniczym paśmie VHF z modulacją AM. Pracuję ona na morskim paśmie VHF w modulacji FM. Chodź połączenie słów „brzegowej" i „morskim" oraz „Skrzyczne" może brzmieć nieco zaskakująco, tak trzeba pamiętać, że używane przez Skrzyczne RADIO zakres jest przeznaczony do łączności morskiej, jak również w żegludze śródlądowej.

Stacja nadaje komunikaty meteo, na które składają się informację o aktualnie mierzonym kierunku oraz sile wiatru i temperaturze, połączone z ewentualnymi zmianami prędkości w ostatnich dwóch godzinach. Podawane są one dla trzech lokalizacji

  • Szczyt góry Skrzyczne
  • Jezioro Żywieckie (mierzone 2m nad taflą na keji manewrowej zakotwiczonej kilkaset metrów od brzegu)
  • Budynek Meteo na szczycie Góry Żar 

Dodatkowo Skrzyczne RADIO podaje prognozę pogody dostarczaną przez Meteoblue. Pokrywa ona dwa obszary o promieniu 15km. Osobno dla góry Skrzyczne, osobno dla Jeziora Żywieckiego, co jednocześnie obejmuje lotnisko GSS Żar.

Stacja Skrzyczne Radio

Stacja Skrzyczne Radio

Ponieważ stacja nie pracuje na paśmie lotniczym, tak nie da się jej odebrać bezpośrednio nie mając na pokładzie dodatkowego radiotelefonu, nawet najprostszego i najtańszego „Chińczyka". Taka decyzja wynika z wielu czynników. Przede wszystkim konstruktor stacji jest dodatkowo żeglarzem pływającym małą żaglówką klasy Laser Standard (W decyzji utwierdził go pewien incydent w maju, kiedy po gwałtownym nasileniu się wiatru nie był w stanie kontynuować bezpiecznej żeglugi ani wrócić samodzielnie do przystani. Był ściągany przez łodzie motorowe WOPR i Policji). Dodatkowo stacja ma też służyć pomocą  paralotniarzom, którzy jak wiadomo nie korzystają (na szczęście) z typowo lotniczej łączności. Powszechnie używana częstotliwość 158.250MHz FM leży bardzo blisko pasma morskiego, stąd Skrzyczne RADIO może być odebrane przez każdego z nich wyposażonego w radiotelefon.

Oczywiście istnieje techniczna możliwość uruchomienia tego systemu na paśmie lotniczym, tym nie mniej autor nie podjął się próby formalnego procedowania w ULC uzyskania zgody i wpisania na listę urządzeń naziemnych tego typu stacji. Jest jednak otwarty na współpracę z podmiotami, które wiedzą jak taki proces przeprowadzić.

Stacja podaje komunikaty od 9 do 18 czasu lokalnego, dwa razy na godzinę, 10 i 40 minut po pełnej. Używa kanału siódmego UKF, czyli nadaje na 160.950MHz FM oraz słucha na 156.350MHz FM. Jest wyposażona w antenę kierunkową Yagi 3 elementy ustawioną na wschód. Ponieważ odbiorniki FM mają dużo lepszą czułość niż AM oraz zapewniają lepszą jakość dźwięku i odporność na zakłócenia, tak komunikaty powinny być odbierane nawet do 200km na wschód od Skrzycznego, przy założeniu wysokości kilkaset metrów nad gruntem.

Przykładowe nagranie

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony