ZeroAvia i Hybrid Air Vehicles podpisują umowę o współpracy przy projekcie bezemisyjnego Airlandera
10 listopada 2025 r., ZeroAvia i Hybrid Air Vehicles ogłosiły podpisanie porozumienia o współpracy w zakresie rozwoju wodorowo-elektrycznej wersji Airlandera 10.
Airlander 10 to nowy typ hybrydowego statku powietrznego, który wykorzystuje połączenie siły nośnej aerostatycznej, aerodynamicznej i wektorowej, o ładowności 10 ton i maksymalnym zasięgu 4 tys. NM. Pierwotny Airlander 10 będzie napędzany czterema silnikami wysokoprężnymi, co zapewni redukcję emisji nawet o 90% w porównaniu z samolotami o podobnej pojemności. Zintegrowanie napędu wodorowo-elektrycznego ZeroAvia zapewni w pełni bezemisyjne operacje lotnicze przy przewozie ponad 100 pasażerów, a także obniży koszty utrzymania.
Pierwsza generacja układu napędowego ZeroAvia o mocy 600 kW, napędzanego wodorem i energią elektryczną – ZA600 – przeszła już szereg regulacyjnych etapów, pozyskała setki zamówień wstępnych i pozyskała linie lotnicze, które pracują nad wdrożeniem tego systemu w bardziej tradycyjnych samolotach ze stałym skrzydłem, aby obniżyć koszty i zwiększyć przyjazność dla środowiska.
Dzięki dużej przestrzeni do magazynowania wodoru w kadłubie, Airlander stanowi doskonałą opcję wdrożenia certyfikowanych technologii wodorowych pierwszej generacji, które są już bliskie wejścia na rynek: magazynowania wodoru, niskotemperaturowego wytwarzania energii za pomocą ogniw paliwowych PEM oraz elektrycznych układów napędowych, które są na zaawansowanym etapie certyfikacji. Partnerstwo to będzie kontynuacją wcześniejszych prac badawczo-rozwojowych HAV, mających na celu zbadanie możliwości napędu elektrycznego Airlandera.
W ramach umowy firmy zbadają również potencjalne zastosowanie technologii wodorowo-elektrycznej ZeroAvia w przyszłych, większych samolotach opracowanych przez Hybrid Air Vehicles oraz ocenią planowane operacje Airlandera 10 w celu określenia wymagań dotyczących infrastruktury paliwowej dla wodoru.
„ZeroAvia jest liderem w rozwoju wodorowo-elektrycznych systemów napędowych i poczyniła imponujące postępy komercyjne, techniczne oraz w zakresie współpracy z organami regulacyjnymi. Naszym celem zawsze było oferowanie klientom w pełni bezemisyjnej wersji Airlandera, ze względu na wydajność i ochronę środowiska, a partnerstwo z ZeroAvia pomoże nam w tym kierunku” – powiedział Tom Grundy, Prezes Hybrid Air Vehicles Ltd.
„Airlander to kolejny ekscytujący statek powietrzny, który będzie dostępny w ramach seryjnego montażu naszych układów napędowych, ponieważ dzięki zasięgowi, wydajności i możliwości operowania z niemal dowolnego miejsca może otworzyć zupełnie nowy rynek w transporcie lotniczym. Podobnie jak ZeroAvia, Hybrid Air Vehicles jest innowatorem w branży lotniczej z obiecującymi planami produkcyjnymi i rozwojowymi w Wielkiej Brytanii, które mogą zapewnić setki dobrze płatnych miejsc pracy w różnych regionach kraju”. „To dwie firmy rozszerzające swoją obecność w Wielkiej Brytanii i plany produkcyjne, z szerokim wachlarzem istotnych zastosowań, w tym w sektorze obronnym” – powiedział Val Miftakhov, założyciel i prezes ZeroAvia.
Komentarze