Przejdź do treści
Incydent z B737-8 MAX FlyDubai na EPWA, fot. youtube
Źródło artykułu

Start B737-8 MAX FlyDubai bez zezwolenia z pasa 29 w WAW (korespondencja audio)

11 listopada, B737-8 MAX linii FlyDubai (znaki rejestracyjne A6-FMC) wykonywał lot WAW-DXB. Po odladzaniu załoga otrzymała zezwolenie na zajęcie pasa 29, gdzie miała oczekiwać na zgodę na start. Jednak w wyniku niezrozumienia instrukcji, samolot FlyDubai od razu rozpoczął rozbieg.

W tym czasie na podejściu do pasa 33 znajdował się samolot LOT. Kontroler, gdy tylko zauważył nieautoryzowany manewr FlyDubai, nakazał natychmiastowe przerwanie startu, co nastąpiło przy prędkości 80 kts. Po zmniejszeniu prędkości B737-8 MAX skręcił z pasa 29 wjeżdżając na pas 33 i po chwili zjechał z niego poprzez zjazd Sierra 1, a następnie drogami kołowania Alfa i Echo 4 ponownie pokołował do punktu oczekiwania przed pasem 29. Po chwili wystartował z niego już bez dalszych incydentów.

Zapis korespondencji audio pomiędzy ATC, a załogą FlyDubai:



Przypomnijmy, iż to nie pierwsza tego typu sytuacja, która miała miejsce na stołecznym lotnisku. Podobne zdarzenie było badane przez PKBWL w 2007 r. W tym jednak przypadku dwa samoloty rozpoczęły jednoczesny rozbieg z pasów 33 i 29. Raport końcowy z tego incydentu:

Zdarzyło się dzisiaj: "B767 i B737 rozpoczęły jednoczesny start z krzyżujących się pasów na EPWA..."  

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony