Przejdź do treści
Źródło artykułu

GPS Spoofing i problemy podczas wlotu w przestrzeń powietrzną NAT HLA

Coraz większym problemem dla operacji w przestrzeni powietrznej Północnego Atlantyku (NAT HLA) jest kwestia prowadzenia nawigacji przez samoloty, w których nastąpiła degradacja sygnału GPS. Zwykle następuje to po napotkaniu strefy GPS spoofing przed wlotem do oceanicznych FIR, co prowadzi do pogorszenia możliwości RNP (Required Navigation Performance).

RNP definiuje osiągi nawigacyjne dla wszystkich użytkowników znajdujących się w danej przestrzeni zarówno w odniesieniu do parametrów opisujących systemy/urządzenia nawigacyjne, znajdujących się na pokładzie samolotu jak i radionawigacyjnych urządzeń naziemnych i/lub satelitarnych.

Jeśli piloci napotykają problemy z GPS przed wejściem do przestrzeń oceaniczną, prawdopodobnie dokładność ich nawigacji zostanie zdegradowana do RNP10. Stwarza to pewne problemy dla kontrolerów, ponieważ do zapewnienia separacji jest wymagany RNP4. NAT Doc 007 określa dwie opcje RNP dla wlotu w przestrzeń oceaniczną (NAT HLA). Pierwsza to RNP10 (dokładność 10 NM, 95% czasu) lub RNP4 (dokładność 4 NM 95% czasu). 

Od czasu, gdy we wrześniu 2023 r. GPS spoofing stał się powszechny, coraz więcej samolotów wlatuje w NAT HLA z jednym lub obydwoma niedziałającymi czujnikami GPS. W przypadku podręcznikowego spotkania z GPS Spoofing czujniki GPS szybko zmieniają rzeczywiste współrzędne na fałszywe. Jeśli zaadoptują je wszystkie odbiorniki GPS to mogą pojawić się problemy z FMS, wzrosną wartości IRU (Inertial Reference Unit), a w niektórych przypadkach może również zostać „zainfekowany” Inertial Reference System (IRS).

Główne lokalizacje GPS Spoofing nie zmieniły się zbytnio od początku występowania tego zagadnienia i są to granica iracko-irańska, rejon półwyspu Synaj, Izraela, Cypru oraz Morza Czarnego.


Czytaj również:
Spokojnie, to może być tylko błędna interpretacja. Prośba o wypełnienie krótkiej ankiety
Sprawa dość poważna i coraz częściej powtarzająca się: Załogi tracą integralność danych GNSS. Wygląda to na inteligentny Spoofing
Wyniki ankiety: Zakłócenia systemu GNSS występowały co potwierdzają raporty załóg
Zakłócenia GNSS z wpływem na pojemność przestrzeni powietrznej - aktualizacja 
Biuletyn EASA: Awarie i zakłócenia w globalnym systemie nawigacji satelitarnej 
Współpraca EASA z IATA w celu przeciwdziałania zagrożeniom bezpieczeństwa lotniczego wynikającym z fałszowania i zakłócania GNSS 
Raportowanie zakłóceń sygnału GPS w ramach systemu zgłaszania zdarzeń lotniczych w ECCAIRS 
400% wzrost incydentów związanych z GNSS Spoofing

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony