Przejdź do treści
LEAP-1A zainstalowany na skrzydle samolotu A320neo (fot. Gyrostat, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons)
Źródło artykułu

Wada produkcyjna skłania FAA do wystawienia reklamacji dla silnika LEAP 1-A używanego w A320neo

Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) wydała dyrektywę zdatności do lotu (AD) odnoszącą się do wszystkich silników CFM International LEAP 1-A, które są używane w samolotach z rodziny Airbus A320neo.

Agencja stwierdziła, że została poproszona o wydanie AD po odkryciu, że niektóre części silnika są produkowane z materiałów o obniżonych właściwościach z powodu wtrąceń żelaza. Lista części obejmuje niektóre tarcze wirnika stopnia 1 turbiny wysokiego ciśnienia (HPT) (dyski HPT stopnia 1), przednie uszczelnienia zewnętrzne i stopnie wirnika sprężarki 6–10 szpul silników LEAP 1-A.

CFM International, spółka joint venture między General Electric i Safran Aircraft Engines, dokonała wstępnego odkrycia, że „wtrącenia żelaza wykryto w trzech tarczach wirnika innych niż LEAP-1A HPT”, czytamy w AD. Jednak dalsza analiza przeprowadzona przez producenta wykazała, że „wtrącenie żelaza jest przypisywane niedociągnięciom w procesie produkcyjnym” i dotyczy większej liczby części.

FAA ostrzegła, że zmniejszone właściwości materiałowe dysków HPT stopnia 1, przednich uszczelnień zewnętrznych i szpul wirnika sprężarki stopni 6-10 mogą mieć „niższą trwałość zmęczeniową z powodu wtrąceń żelaza, co może powodować przedwczesne pękanie i późniejszą niekontrolowaną awarię” części.

Aby rozwiązać problem, FAA nakazała operatorom wymianę trzech części, których dotyczy problem, co dotyczy 38 silników zainstalowanych w samolotach zarejestrowanych w USA. Według szacunków agencji wymiana tarczy HPT etapu 1 (w sumie 38 części, których dotyczy problem) będzie kosztować 216 315 USD na produkt (680 USD robocizny i 215 635 USD na części), przedniego uszczelnienia zewnętrznego (24 części, których dotyczy problem) 48 180 USD na silnik (680 USD robocizny i 47 500 USD na części), a wirnik sprężarki ze stopniami 6-10 szpul (15 części, których dotyczy problem), obniży koszty operatorów o 38 340 USD na silnik (680 USD robocizny i 37 660 USD na części).

Data wejścia w życie AD, która została wydana 19 maja 2023 r., to 23 czerwca 2023 r.

CFM International LEAP 1-A to jedna z dwóch opcji silników dostępnych dla operatorów rodziny samolotów A320neo. Linie lotnicze mogą również zdecydować się na zasilanie swoich samolotów A320neo za pomocą Pratt & Whitney PW1100G, który doświadczył kilku problemów w łańcuchu dostaw, zmuszając przewoźników do uziemienia swoich statków powietrznych i poszukiwania innych w alternatywnym leasingu z załogą.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony