US Air Force uziemia flotę KC-135 Stratotanker w oczekiwaniu na przegląd pod kątem bezpieczeństwa
Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych uziemiły flotę samolotów KC-135 Stratotanker po znalezieniu wadliwej części w usterzeniu ogonowym.
Zgodnie z notatką, która wyciekła z USAF, inspekcja metalurgiczna przeprowadzona w styczniu 2023 r. wykazała, że sworznie mocujące stabilizator pionowy, zakupione od dostawcy w latach 2020-2022, okazały się wykonane z niewłaściwego materiału, tj. za małe i z niewystarczającym pokryciem.
„Ogonowe pionowe mocowania końcowe przenoszą około 90% obciążenia stabilizatora pionowego” – wyjaśnia notatka, którą USAF potwierdziło jako autentyczną. „Gdyby jeden sworzeń uległ awarii, drugi nie byłby w stanie unieść pozostałego obciążenia, a statecznik pionowy odpadłby od samolotu”.
Potencjalnie dotyczy to 207 statków powietrznych. Zagrożone są również samoloty rozpoznawcze RC-135 i WC-135 Constant Phoenix, wyspecjalizowane w wykrywaniu cząstek radioaktywnych w atmosferze. Problem nie dotyczy to tankowców KC-135 obsługiwanych przez inne kraje, takie jak Francja, Singapur czy Turcja.
W związku z tym USAF nakazały, aby przed następnym lotem wszystkie samoloty przeszły kontrolę techniczną.
„Podejmujemy to działanie ze względu na dużą ostrożność, po konsultacji z naszymi ekspertami inżynieryjnymi” – powiedział pułkownik Michael Kovalchek, lider ds. materiałów w Legacy Tanker Division Centrum Zarządzania Cyklem Życia Sił Powietrznych. „Ściśle współpracujemy z Dowództwem Mobilności Powietrznej i wszystkimi użytkownikami operacyjnymi i przewidujemy, że wszystkie potencjalnie zagrożone samoloty zostaną poddane inspekcji”.
Spośród pierwszych 90 samolotów, które na dzień 12 grudnia 2023 r. przeszły już weryfikację techniczną, stwierdzono, że 24 były wyposażone w sworznie niespełniające wymogów. Samoloty te mogły wykonać jeden lot na lotnisko, gdzie mają zostać wykonane prace techniczne. Pozostałym 66 zezwolono na wznowienie lotów operacyjnych.
Tankowiec Boeing KC-135 Stratotanker, który wszedł do służby w Siłach Powietrznych USA w latach 50. XX wieku, jest stopniowo zastępowany przez Boeinga KC-46A Pegasus. Jednak tego ostatniego nie oszczędziły również wady projektowe i produkcyjne, które opóźniły jego wdrożenie operacyjne.
Komentarze