Systemy transponderów ADS-B Out, Mode S i Mode C - biuletyn bezpieczeństwa zdatności do lotu EASA
8 maja 2025 r., Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) opublikowała „Safety Information Bulletin Airworthiness – Operations – ATM/ANS” nr 2011-15R3 odnośnie systemów transponderów ADS-B Out, Mode S i Mode C. Rewizja zastępuję poprzednią nr SIB 2011-15R2 z 19 lipca 2013 r.
Dokument ma zastosowanie dla właścicieli i operatorów statków powietrznych z transponderem radaru wtórnego nadzoru (SSR) Mode S, nadajnikiem automatycznego nadzoru-Broadcast Out (ADS-B Out) lub transponderem SSR Mode C, a także statków powietrznych wyposażonych w transponder.
W opisie możemy przeczytać, iż systemy transponderów Mode S, systemy nadajników ADS-B Out i systemy transponderów Mode C są zwykle instalowane (ale nie tylko) w statkach powietrznych certyfikowanych zgodnie z przepisami EASA CS 22, 23, 25, 27, 29, 31HB, VLA, VLR lub LSA; lub równoważnych z przepisami FAR lub JAA.
Dokładne i niezawodne informacje nadzoru (w tym raportowanie wysokości lotu) oraz dane statków powietrznych i/lub lotu, przesyłane przez systemy transponderów ADS-B Out, Mode S i Mode C, gdy statek powietrzny jest w locie i na ziemi, mają kluczowe znaczenie dla bezpiecznego i płynnego działania dzisiejszego środowiska zarządzania ruchem lotniczym.
Pełna treść Safety Information Bulletin Airworthiness – Operations – ATM/ANS dostępna jest tutaj (LINK)



Komentarze