Przejdź do treści
Boeing 777-300 linii Aerofłot (fot. Fedor Leukhin, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons)
Źródło artykułu

Leasingodawca AerCap odzyskuje 645 mln dolarów za 17 samolotów i pięć silników, które utknęły w Rosji

Firma leasingowa samolotów AerCap podała, że otrzymała rozliczenie gotówkowe w wysokości 645 mln dolarów za 17 samolotów i pięć silników leasingowanych spółce Aeroflot, w tym jej spółce zależnej Rossiya Airlines.

W złożonym w dniu 5 września 2023 r. wniosku do Komisji Papierów Wartościowych i Giełd Stanów Zjednoczonych (SEC) spółka AerCap stwierdziła, że „otrzymała wpływy z rozliczenia pieniężnego ubezpieczenia na łączną kwotę około 645 mln USD w ramach pełnego zaspokojenia roszczeń ubezpieczeniowych z tytułu ubezpieczenia grupy Aeroflot polisy ubezpieczeniowe na 17 samolotów i pięć silników zapasowych”, które zostały wyleasingowane rosyjskiej linii lotniczej.

Po otrzymaniu środków od „Towarzystwa Ubezpieczeniowego NSK”, rosyjskiej firmy ubezpieczeniowej, AerCap zrezygnuje ze swoich roszczeń wobec ubezpieczyciela, Aeroflotu, Rossiya Airlines i innych reasekuratorów związanych z samolotami i silnikami.

„Kwota naszego odrębnego roszczenia o wartości 3,4 miliarda dolarów wobec ubezpieczycieli „All Risks” z tytułu naszej polisy ubezpieczeniowej warunkowej i posiadanej, która dotyczy tych 17 samolotów i pięciu zapasowych silników, wynosi około 908 mln dolarów” – zauważyła spółka AerCap we wniosku, dodając, że wpływy z rozliczenia zmniejszyły jej roszczenie do około 2,75 mld dolarów.

Transakcja funduszy została zatwierdzona przez Departament Handlu USA (DOC) i Departament Skarbu USA (USDT), ponieważ Rosja i jej banki zostały nałożone przez ten kraj sankcje po inwazji na Ukrainę w lutym 2022 r.

AerCap jest nadal zaangażowany w kilka innych rozmów dotyczących rozliczenia ubezpieczenia z innymi przewoźnikami z Rosji, ale ostrzegł, że „nie jest pewne, czy którakolwiek z tych rozmów zakończy się rozliczeniem ubezpieczenia lub otrzymaniem wpływów, a jeśli tak, to w jakiej wysokości”.

Wynajmujący zauważył również, że nie jest jasne, czy władze pozwolą na transfer środków w przypadku kolejnej ugody.

Według danych ch-aviation.com portfel samolotów będących własnością AerCap obejmuje 1799 statków powietrznych, a leasingodawca zarządza całkowitą flotą składającą się z 1897 samolotów (będących własnością i zarządzanych).

W poprzedniej sprawie amerykański sędzia orzekł na korzyść innego leasingodawcy, BOC Aviation, żądając od rosyjskich linii lotniczych Volga-Dnepr Airlines zapłaty ponad 400 mln dolarów za niewywiązanie się z umów leasingu trzech Boeingów 747-8F. BOC Aviation odzyskało jeden z samolotów, ale dwa pozostałe utknęły w Rosji.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony