Przejdź do treści
Źródło artykułu

Samoloty studentów Politechniki Warszawskiej nagrodzone na zawodach w Stanach Zjednoczonych

Zespoły z Koła Naukowego SAE AeroDesign z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa od lat zachwycają świat swoimi latającymi konstrukcjami i odnoszą sukcesy w międzynarodowej rywalizacji. W tym roku tradycja została podtrzymana. Nasi studenci przywieźli z Teksasu z trzy złote medale, czwarte miejsce i wyróżnienie.

Za samolot Regular nasi studenci otrzymali dwa złote medale: za prezentację techniczną i raport techniczny. Samolot klasy Micro również został doceniony za prezentację techniczną (pierwsze miejsce) i raport techniczny (czwarte miejsce). Przyznano mu też specjalne wyróżnienie dla najszybciej latającego samolotu zawodów.

Oryginalna konstrukcja

Klasa Regular jest najstarszą i najbardziej prestiżową klasą na zawodach SAE Aero Design. W tym roku wyzwaniem było zaprojektowanie i zbudowanie samolotu transportowego o krótkim starcie i lądowaniu, przewożącego piłki do piłki nożnej.

Nasza konstrukcja wyróżniała się tym, że komora ładunkowa znajdowała się wewnątrz skrzydła i mieściła 12 piłek w standardowym rozmiarze 5 – tłumaczy Michał Włodarczyk, koordynator klasy. – Samolot miał rozpiętość 120 cali (ograniczoną regulaminowo), a maksymalna masa startowa z pełnym załadunkiem wynosiła 19,9 kg.

W tej klasie zabronione jest stosowanie kompozytów własnej produkcji, więc cały samolot Koła Naukowego SAE AeroDesign wykonany był głównie z drewna i z metalu. Ograniczeniem regulaminowym jest także maksymalna moc napędu elektrycznego – może ona wynosić 1000 W.

Szybki jak błyskawica

W klasie Micro misja samolotu polegała na transporcie kartonowych pudełek, szybkim locie i starcie z małej platformy.

Nasz samolot transportował dwa kartonowe pudełka, takie jak na małą pizzę – opowiada Justyna Pluta, koordynatorka klasy – Latał tak szybko, że zdobył nagrodę specjalną za najszybszy samolot.

Było to specjalne wyróżnienie komisji sędziowskiej.

Nasze micro jest samolotem w układzie latającego skrzydła, o rozpiętości 48 cali (ograniczonej regulaminowo) – wyjaśnia Justyna Pluta. – Konstrukcja jest wykona w większości z włókna węglowego. Maksymalna masa startowa z pełnym ładunkiem to około 2 kg. Regulaminowo moc napędu ograniczona jest do 450 W.

Najpierw Ameryka, teraz Niemcy

Wróciliśmy na stacjonarne zawody SAE Aero Design po dwóch latach przerwy spowodowanej pandemią, dlatego szczególnie cieszymy się z odniesionego sukcesu – przyznaje Monika Manerowska, aktualna prezes koła.

Samoloty skonstruował zespół w składzie: Michał Włodarczyk, Grzegorz Muchla, Julia Lesiuk, Justyna Pluta, Monika Manerowska, Filip Hahs, Michał Zawadzki.

SAE Aero Design to prestiżowe zawody dla studentów z całego świata. Uczestnicy mają za zadanie zaprojektować i zbudować zdalnie sterowane samoloty (zgodnie z wytycznymi) o jak największym udźwigu wykonujące określoną misję. Ocenie podlegają zarówno kwestie technicznej, jak i wykonane loty. Zawody SAE Aero Design East 2022 odbyły się w Fort Worth w Teksasie i trwały od 20 do 22 maja.

Studenci Politechniki Warszawskiej nie mają zbyt dużo czasu na świętowanie. W lipcu jadą do Monachium na AirCargo Challenge, gdzie zadaniem jest zaprojektowanie i zbudowanie małego samolotu krótkiego startu i lądowania zdolnego do przewozu krwi. Dla naszej reprezentacji będzie to debiut w tych zawodach.

Po więcej informacji o konstruktorach z PW i ich samolotach zapraszamy na stronę internetową i Facebooka.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony