Rosyjska linia lotnicza S7 przygotowuje się do uruchomienia produkcji nowego silnika lotniczego
Jak donoszą rosyjskie media, latem 2025 r., linia lotnicza S7 rozpocznie testy nowego silnika lotniczego APD-520 „Leader”. Jednostka napędowa została opracowana wewnętrznie przez S7 Technics, spółkę zależną największej prywatnej linii lotniczej w Rosji, w celu zasilania lekkiego samolotu „Tango”.
Ta nowa czteromiejscowa konstrukcja wykonana jest z kompozytów i opracowana przez Spectra Aircraft Design Bureau, które również jest częścią grupy S7. Statek powietrzny będzie miał masę 1200 kg i będzie mógł osiągać prędkość do 241 km/h, a jego maksymalny zasięg wyniesie 1100 km.
Tango, którego pierwszy lot testowy odbył się we wrześniu 2024 r. i który nadal jest w fazie rozwoju, pierwotnie był wyposażony w belgijski silnik UL Power UL520is, ale w listopadzie 2024 r. poinformowano, że S7 zdecydowało się zastąpić go silnikiem produkcji krajowej.
Nowy silnik APD-520 ma podobne osiągi do tego, który zastępuje. Jest to chłodzona powietrzem, sześciocylindrowa jednostka o pojemności 5,2 litra, wytwarzająca 200 KM i mająca żywotność 1500 godzin między remontami. Chociaż ostateczne specyfikacje zostaną potwierdzone po zakończeniu fazy testowej.
Produkcja seryjna ADP-520, który został publicznie zaprezentowany na rosyjskim Narodowym Salonie Infrastruktury Lotniczej w lutym 2025 r., ma rozpocząć się w 2026 r. W przyszłym roku z linii produkcyjnej ma zjechać 30 sztuk tego silnika.
Tango został zaprojektowany głównie z myślą o rynku szkoleń lotniczych. Oczekuje się, że jego głównym klientem będzie rosyjskie Ministerstwo Transportu, które prowadzi ponad połowę ośrodków szkoleniowych w kraju za pośrednictwem rosyjskiej agencji lotniczej i regulatora, Rosaviatsia.
Według doniesień rosyjskich mediów, organizacje rządowe mogą zamówić do 250 samolotów szkoleniowych Tango w celu zastąpienia i uzupełnienia obecnie używanych zagranicznych maszyn, takich jak Cessna 172 lub Diamond DA40. Do obu tych typów trudno jest pozyskać części zamienne ze względu na obowiązujący reżim sankcji.
Oprócz programu Tango i APD-520, S7 aktywnie uczestniczyło również w projektach mających na celu zastąpienie części i podzespołów wyprodukowanych na Zachodzie w większych samolotach pasażerskich. W październiku 2024 r. w Nowosybirsku na Syberii, grupa linii lotniczych rozpoczęła produkcję łopatek wentylatora silników odrzutowych i rozważała również budowę fabryki części silników w Sankt Petersburgu. Ten projekt został jednak zawieszony na początku 2025 r.



Komentarze