Przejdź do treści
Źródło artykułu

Rosyjska linia lotnicza S7 przygotowuje się do uruchomienia produkcji nowego silnika lotniczego

Jak donoszą rosyjskie media, latem 2025 r., linia lotnicza S7 rozpocznie testy nowego silnika lotniczego APD-520 „Leader”. Jednostka napędowa została opracowana wewnętrznie przez S7 Technics, spółkę zależną największej prywatnej linii lotniczej w Rosji, w celu zasilania lekkiego samolotu „Tango”.

Ta nowa czteromiejscowa konstrukcja wykonana jest z kompozytów i opracowana przez Spectra Aircraft Design Bureau, które również jest częścią grupy S7. Statek powietrzny będzie miał masę 1200 kg i będzie mógł osiągać prędkość do 241 km/h, a jego maksymalny zasięg wyniesie 1100 km.

Tango, którego pierwszy lot testowy odbył się we wrześniu 2024 r. i który nadal jest w fazie rozwoju, pierwotnie był wyposażony w belgijski silnik UL Power UL520is, ale w listopadzie 2024 r. poinformowano, że S7 zdecydowało się zastąpić go silnikiem produkcji krajowej.

Nowy silnik APD-520 ma podobne osiągi do tego, który zastępuje. Jest to chłodzona powietrzem, sześciocylindrowa jednostka o pojemności 5,2 litra, wytwarzająca 200 KM i mająca żywotność 1500 godzin między remontami. Chociaż ostateczne specyfikacje zostaną potwierdzone po zakończeniu fazy testowej.

Produkcja seryjna ADP-520, który został publicznie zaprezentowany na rosyjskim Narodowym Salonie Infrastruktury Lotniczej w lutym 2025 r., ma rozpocząć się w 2026 r. W przyszłym roku z linii produkcyjnej ma zjechać 30 sztuk tego silnika. 

Tango został zaprojektowany głównie z myślą o rynku szkoleń lotniczych. Oczekuje się, że jego głównym klientem będzie rosyjskie Ministerstwo Transportu, które prowadzi ponad połowę ośrodków szkoleniowych w kraju za pośrednictwem rosyjskiej agencji lotniczej i regulatora, Rosaviatsia.

Według doniesień rosyjskich mediów, organizacje rządowe mogą zamówić do 250 samolotów szkoleniowych Tango w celu zastąpienia i uzupełnienia obecnie używanych zagranicznych maszyn, takich jak Cessna 172 lub Diamond DA40. Do obu tych typów trudno jest pozyskać części zamienne ze względu na obowiązujący reżim sankcji.

Oprócz programu Tango i APD-520, S7 aktywnie uczestniczyło również w projektach mających na celu zastąpienie części i podzespołów wyprodukowanych na Zachodzie w większych samolotach pasażerskich. W październiku 2024 r. w Nowosybirsku na Syberii, grupa linii lotniczych rozpoczęła produkcję łopatek wentylatora silników odrzutowych i rozważała również budowę fabryki części silników w Sankt Petersburgu. Ten projekt został jednak zawieszony na początku 2025 r.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony