Przejdź do treści
Sterowiec "Norge" w Ny-Ålesund, 1926 (fot. Unknown author/Domena publiczna/Wikimedia Commons)
Źródło artykułu

Rocznica zakończenia lotu sterowca Norge ze Spitsbergenu na Alaskę ponad biegunem północnym

96 lat temu włoski sterowiec Norge ukończył lot na Alaskę ponad biegunem północnym.

Norge to półszkieletowy napełniony wodorem sterowiec o długości 106 m, średnicy 19,5 m oraz ładowności 23 ton. Sterowiec napędzany był trzema silnikami Maybach o łącznej mocy 780 KM i osiągał prędkość 115 km/h. Konstruktorem sterowca był Umberto Nobile, który podczas pracy nad nim wzorował się na niemieckim "Graf Zeppelin". Sterowiec został oznaczony symbolem N-1, a przez Amundsena nazwanym "Norge".

Amundsen czekał z wylotem, aż "Norge" będzie w pełni sprawny. Sterowiec swoją historyczną podróż rozpoczął 11 maja 1926 r. 95 lat temu słynny norweski polarnik Roald Amundsen, amerykański inżynier i odkrywca Lincoln Ellsworth oraz włoski pilot płk Umberto Nobile wystartowali z fiordu Kongsfjorden (Spitsbergen).

W dniu 12 maja, po 16 godzinach lotu dotarli nad biegun północny. Tam zrzucili flagi swych krajów i skierowali się ku Alasce. Amundsen ze zdumieniem i złością zauważył, że włoska flaga była większa niż pozostałe. W drodze na Alaskę, gdzie miała się zakończyć wyprawa, atmosfera była już lodowata wśród załogi.

14 maja 1926 roku, pokonując w sumie 5456 km, odkrywcy wylądowali w wiosce Teller i z powodu pogarszającej się pogody postanowili nie lecieć dalej, do miasteczka Nome, które pierwotnie planowano jako cel wyprawy. Kłopoty sprawiały jedynie prowizorycznie załatane dziury w kadłubie zrobione przez kawałki lodu wydmuchiwane przez śruby maszyny. Mimo wszystko można było świętować sukces. Po locie sterowiec został zdemontowany, a uczestnicy wrócili do domu konwencjonalnymi środkami transportu.

W trakcie lotu Umberto Nobile popełnił wiele błędów wynikających ze słabego przygotowania i nadmiernej pewności siebie.

W locie brali udział: Amundsen, Ellsworth, Nobile, pięciu włoskich mechaników, Riiser-Larsen, Wisting, pięciu innych Norwegów i szwedzki meteorolog Finn Malmgren.

Wobec wątpliwości co do zdobycia bieguna północnego przez Cooka, Peary'ego i Byrda, dotarcie na biegun północny przez załogę sterowca było pierwszym w pełni udokumentowanym zdobyciem bieguna. Amundsen i Nobile wdali się w publiczny konflikt o to, kto miał większe zasługi dla zdobycia bieguna, co bardzo nadszarpnęło ich reputację. Włoski rząd stanął, rzecz jasna, po stronie Umberto Nobile, organizując inżynierowi cykl wykładów i spotkań w Stanach Zjednoczonych, a zupełnie ignorując Norwega.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony