Publiczny debiut CityAirbusa NextGen
Przed pierwszym lotem, który odbędzie się jeszcze w tym roku, Airbus zaprezentował publiczności w pełni elektryczny prototyp CityAirbusa NextGen. Dwutonowy CityAirbus o rozpiętości skrzydeł około 12 metrów jest opracowywany tak, aby mógł latać na dystansie 80 km i osiągać prędkość przelotową 120 km/godz, dzięki czemu będzie doskonale nadał się do różnych misji w dużych miastach.
Prezentacja maszyny zbiegła się z otwarciem nowego centrum testowego CityAirbus w Donauwörth, które będzie zajmowało się testowaniem systemów elektrycznych pojazdów pionowego startu i lądowania (eVTOL). Centrum, będące częścią trwającej i długoterminowej inwestycji Airbusa w zaawansowaną mobilność lotniczą (AAM), rozpoczęło działalność wraz z pierwszym uruchomieniem napędu CityAirbusa NextGen w grudniu 2023 r. i będzie teraz wykorzystywane do kolejnych testów wymaganych przed debiutanckim lotem prototypu jeszcze w tym roku. Testy te dotyczyć będą silników elektrycznych z ośmioma wirnikami, a także innych systemów statku powietrznego, takich jak sterowanie lotem i awionika.
„Pierwsza publiczna prezentacja CityAirbusa NextGen to ważne i realne działanie na rzecz zaawansowanej mobilności lotniczej oraz naszego przyszłego produktu i rynku. Dziękujemy naszej społeczności, zespołowi i partnerom na całym świecie za pomoc w urzeczywistnieniu tego celu”, powiedział Balkiz Sarihan, dyrektor ds. miejskiej mobilności powietrznej w Airbusie.
Obecnie Airbus rozwija globalną sieć partnerstwa przemysłowo-biznesowego, aby stworzyć środowisko wspierające budowę rentownego rynku AAM. Airbus podpisał niedawno umowę partnerską z firmą lotniczą LCI, by opracować scenariusze partnerstwa i modeli biznesowych w trzech kluczowych obszarach AAM: strategii, komercjalizacji i finansowania.
Komentarze