Dwa tunele pod Bemowem – plan orientacyjny nowego przebiegu obecnej DK7 a lotnisko Babice
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad szuka wykonawcy, który zaprojektuje ostatni odcinek ok. 12,9 km nowego przebiegu obecnej DK7 na parametrach drogi ekspresowej pomiędzy Kiełpinem a Trasą Armii Krajowej (S8) w Warszawie. To ostatni odcinek najtrudniejszy, z punktu widzenia ruchu, zabudowy, wpisania się w istniejący układ miasta stołecznego Warszawy i jej dzielnic.
13 października br., do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, zostało przekazane ogłoszenie o zamówieniu rozpoczynające postępowanie przetargowe.
– Północny wylot i wjazd do Warszawy. To odwieczne wąskie gardło i wielogodzinne korki dla Wszystkich mieszkających w miejscowościach podwarszawskich, codziennie dojeżdżających do pracy, ruchu tranzytowego i miejskiego. Rozwiązanie tego problemu komunikacyjnego, jest światłem w tunelu dla wszystkich kierowców. W najbliższych latach, w końcu doczekamy się rozwiązania tego problemu. Dziękuję wszystkim samorządowcom za współpracę, w opiniowaniu przyjętych rozwiązań. Liczę na dalszą współpracę przy realizacji tych projektów – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Zakres prac projektowych
Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie projektu budowlanego oraz uzyskanie niezbędnych decyzji dla budowy drogi ekspresowej S7. Nowa trasa będzie miała przekrój dwujezdniowy z trzema pasami ruchu. Zaprojektowane zostaną dwa tunele: na Bielanach (ok. 1000 m) i Bemowie (ok. 1100 m) oraz cztery węzły: Łomianki, Warszawa Wólka Węglowa, Warszawa Chomiczówka, Warszawa Północ (połączenie z Trasą Armii Krajowej S8). Powstaną wiadukty, przejścia podziemne, kładki pieszo-rowerowe oraz urządzenia ochrony środowiska, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Harmonogram
Postępowanie będzie prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego. Termin składania ofert został wyznaczony na 20 listopada br., a umowę z wykonawcą (przy braku odwołań) GDDKiA planuje podpisać w I kw. 2024 r.
Po opracowaniu dokumentacji projektowej i uzyskaniu zezwolenia na realizację inwestycji drogowej GDDKiA będzie mogła przystąpić do prac budowlanych, które przeprowadzi wyłoniony w oddzielnym przetargu wykonawca.
Przebieg trasy a złożoność rozwiązań projektowych
Przyszły odcinek drogi ekspresowej S7 pomiędzy Kiełpinem i Trasą Armii Krajowej w Warszawie, ułatwiający dojazd do stolicy od północy, będzie miał po trzy pasy ruchu w każdym kierunku, a w niektórych miejscach nawet cztery. Przez mocno zurbanizowane tereny Warszawy (Bemowo i Bielany) droga przejdzie dwoma tunelami. Trasa o długości około 12,9 km w początkowej części przebiegać będzie po istniejącym śladzie ul. Kolejowej w Dziekanowie Leśnym. Następnie, za węzłem Łomianki w kierunku Kanału Młocińskiego, zaprojektowana będzie na nasypie.
Dalej droga będzie biegła wschodnim obrzeżem Kampinoskiego Parku Narodowego, aż do węzła Warszawa Wólka Węglowa. Następnie, za ul. Arkuszową w Warszawie, planowana trasa zejdzie do tuneli - pierwszego o długości około 1000 m i kolejnego o długości około 1100 m. Po wyjściu z tuneli wznosie się ponad teren nad drogą ekspresową S8.
Pomiędzy tunelami na etapie prac koncepcyjnych przewidziano węzeł Warszawa Chomiczówka, a na przecięciu dróg ekspresowych S8 i S7 zaplanowano węzeł Warszawa Północ.
Oprócz wspomnianych tuneli powstaną również wiadukty, przejścia podziemne, kładki pieszo-rowerowe oraz urządzenia ochrony środowiska, tj. ekrany akustyczne. Planowane są też przejścia dla zwierząt i ogrodzenie trasy.
Wykonawca projektu dokonana dodatkowych analiz dla połączenia trasy z lokalnym układem komunikacyjnym. Wjazd na trasę S7 przewiduje się obecnie poprzez wspomniane wcześniej węzły.
Plan orientacyjny nowego przebiegu obecnej DK7 – LINK.
Więcej informacji na stronie www.gov.pl/web/gddkia-warszawa/
Na zdjęciu głównym plan orientacyjny nowego przebiegu obecnej DK7 - okolice Lotniska Babice (fot. GDDKiA - Oddział Warszawa)
Przeczytaj również:
Czy trasa S7 zajmie bemowskie lotnisko?
Trasa S7 na Bemowie – co to oznacza dla lotniska EPBC?
Komentarze