Przejdź do treści
AW169M LUH w locie (fot. Leonardo)
Źródło artykułu

Podpisano kontrakt na AW169M LUH dla Austrii w celu realizacji opcji na dodatkowe śmigłowce

Leonardo i Dyrekcja Uzbrojenia Lotniczego i Zdatności do Lotu włoskiego Sekretariatu Generalnego Obrony / Narodowej Dyrekcji Uzbrojenia podpisały 18 stycznia br. umowę na dostawę dodatkowych 18 lekkich śmigłowców AW169M (LUH) dla austriackiego Ministerstwa Obrony Narodowej. Kontrakt o wartości 304 mln EUR został zawarty w następstwie podpisanej w grudniu 2022r. zmiany do umowy między rządami Włochy i Austrii (G2G), za pośrednictwem której, Austria wykorzystuje opcje na te dodatkowe jednostki, co stanowi kolejny dowód jej zaufania do wybranej platformy.

Ten najnowszy kontrakt zwiększy całkowitą liczbę AW169M LUH dla austriackiego Ministerstwa Obrony do 36. Pierwszy śmigłowiec został dostarczony w grudniu 2022 roku podczas oficjalnej ceremonii i zgodnie ze zobowiązaniami umownymi, rozpoczynając nową erę w zakresie obrony narodowej i zdolności reagowania w sytuacjach kryzysowych. Ponadto stanowi również ważny kamień milowy dla Leonardo świętującego pierwszą dostawę konfiguracji AW169M na rynek eksportowy w ramach programu G2G. Austriackie załogi korzystają już ze wstępnego szkolenia przeprowadzanego w Akademii Szkoleniowej Leonardo w Sesto Calende (Włochy) i będą wspierane dzięki możliwościom szkoleniowym Armii Włoskiej jako operatora AW169M LUH. Dostawy wszystkich śmigłowców mają zostać zakończone do 2028 r.  

Włosko-austriacka inicjatywa G2G ma na celu wzmocnienie dwustronnej współpracy pomiędzy oboma krajami i ustanowienie strategicznego partnerstwa w sektorze wiropłatów, przy czym Austria upatruje we Włoszech i programie AW169M LUH rozwiązania dla swojego planu modernizacji i zastąpienia starzejącej się floty śmigłowców Alouette III, które są w służbie od lat 60-tych.

AW169M to wojskowy wariant AW169, śmigłowca przyszłej generacji opracowanego przez Leonardo i wyposażonego w najnowocześniejsze technologie pokładowe, zaprojektowanego zgodnie z najnowszymi wymaganiami FAR/JAR/EASA, jak również standardami użytkowników wojskowych, bezpieczeństwa wewnętrznego i rządowych. Platforma charakteryzuje się wyjątkową mocą, zwinnością i manewrowością, co zapewnia doskonałe właściwości pilotażowe w szerokim zakresie warunków operacyjnych, również w wysokich temperaturach i na dużych wysokościach. Unikalna konstrukcja przekładni zapewnia zasilanie układów hydraulicznych, elektrycznych i klimatyzacji przy zatrzymanych wirnikach (tryb APU) optymalizując czas reakcji i dostępność. Kabina jest najbardziej przestronna w swojej klasie i ma przekrój poprzeczny charakteryzujący się stałą wysokością, co umożliwia szybką rekonfigurację i łatwy dostęp. Piloci korzystają z zestawu awioniki najnowszej generacji o otwartej architekturze, w tym w pełni cyfrowego, szklanego kokpitu i bezprecedensowej widoczności na zewnętrz, zapewniającej jednocześnie zaawansowaną świadomość taktyczną i sytuacyjną.

AW169M LUH, ze swoimi doskonałymi osiągami i niezrównanymi możliwościami najnowszej generacji, a także kompletnym wsparciem i usługami szkoleniowymi do prowadzenia operacji prawdziwie wielozadaniowych, jest najbardziej zaawansowanym technologicznie i opłacalnym rozwiązaniem, które spełnia rygorystyczne potrzeby operatora. AW169M LUH będą mogły wykonywać szeroki zakres misji wspierających wymagania obronne i społeczność Austrii, takich jak transport oddziałów, operacje bojowe, pomoc w przypadku katastrof i sytuacji kryzysowych, gaszenie pożarów, ratownictwo górskie i transport medyczny.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony