Embraer wprowadza na rynek A-29N Super Tucano w konfiguracji NATO
Podczas targów LAAD Defence & Security odbywających się w Rio de Janeiro, brazylijski producent samolotów Embraer ogłosił wprowadzenie nowego wariantu turbośmigłowego samolotu szturmowego i lekkiego szkoleniowego EMB 314 Super Tucano.
Nowy wariant zostanie specjalnie skonfigurowany na potrzeby Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO), stąd jego oznaczenie: A-29N. Nowa wersja samolotu będzie zawierała wyposażenie i funkcje spełniające wymagania operacyjne NATO, takie jak nowe łącze danych i obsługa przez jednego pilota.
Cechy te jeszcze bardziej zwiększą możliwości użytkowe statku powietrznego, pozwalając np. na jego wykorzystanie w misjach szkoleniowych JTAC (Joint Terminal Attack Controller). Urządzenia treningowe zostaną również zmodernizowane do najbardziej wymagających światowych standardów, w tym rzeczywistości wirtualnej, rozszerzonej i mieszanej.
„To nowy etap w życiu operacyjnym A-29 Super Tucano” – powiedział w oświadczeniu Bosco da Costa Junior, prezes Embraer Defence and Security. „Obecnie widzimy wiele możliwości zastosowania A-29N. Kilka krajów europejskich wykazało zainteresowanie określonymi możliwościami samolotów, które teraz wprowadziliśmy w tej wersji”.
Samolot został wybrany przez ponad 15 sił powietrznych na całym świecie, w tym Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF). Ogółem dostarczono ponad 260 egzemplarzy tej konstrukcji.
Opracowany jako wysoce wszechstronny samolot, A-29 Super Tucano może wykonywać szeroki zakres misji, w tym bojowe, obserwacyjne, a także przechwytywanie z powietrza. Jak informuje producent, A-29 jest wytrzymały i wszechstronny, może operować z nieutwardzonych pasów startowych, a wszystko to przy niskich kosztach operacyjnych.
Dodatkowo, samolot jest szeroko stosowany jako zaawansowana konstrukcja szkolno-treningowa. Jego zdolność do symulacji misji bojowych oraz przesyłania i pobierania danych lotu uczyniła z niego wysoce skuteczną platformę szkoleniową. Producent liczy, że nowy wariant zostanie wybrany przez operatorów w Europie, gdzie Super Tucano jeszcze nie jest użytkowany.
Komentarze