Concorde "Sierra Bravo" zyskuje status francuskiego pomnika historycznego
Pierwszy produkcyjny Concorde o nazwie „Sierra Bravo” otrzymał status pomnika historycznego od francuskiego rządu w celu uznania znaczenia samolotu dla komercyjnych lotów naddźwiękowych.
Znany jako Concorde No. 1, samolot odegrał kluczową rolę w procesie certyfikacji, uzyskując certyfikat zdatności do lotu i zapewniając, że jest bezpieczny do lotu.
Poprzednimi samolotami były dwa przedprodukcyjne Concorde, które obecnie znajdują się w na lotnisku Paris Orly (ORY) i w Imperial War Museum w Duxford w Wielkiej Brytanii.
Concorde No. 1 (znaki rejestracyjne F-WTSB), nigdy nie latał komercyjnie, ale jego miejsce w historii pod względem rozwoju, planowania tras i gromadzenia danych jest niepodważalne.
5 maja 2025 r. francuskie Ministerstwo Kultury ogłosiło, że po dyskusjach między członkami Krajowej Komisji Dziedzictwa i Architektury, Siera Bravo i cały jego osprzęt zostały sklasyfikowane jako zabytki historyczne.
„Decyzja Ministra Kultury oznacza kulminację procesu zainicjowanego po przeprowadzeniu szeroko zakrojonego dochodzenia w celu przeanalizowania cech samolotu. Uznaje ona publiczne zainteresowanie jego zachowaniem i szczególne miejsce, jakie rozwój Concorde'a zajmuje w międzynarodowej pamięci lotniczej, po francusko-brytyjskim porozumieniu z 29 listopada 1962 r., którego celem było zaprojektowanie pierwszego naddźwiękowego samolotu transportowego” – powiedział rzecznik ministerstwa.
Od 2014 r. Concorde No. 1 jest jednym z dwóch samolotów zachowanych i eksponowanych w ośrodku Aéroscopia w Blagnac w Tuluzie.
Samolot, który jest własnością Toulouse Air and Space Academy (AAE), stowarzyszenia założonego przez pierwszego pilota Concorde'a André Turcata, zachował cały swój sprzęt i urządzenia testowe, kokpit i stanowisko inżyniera.
Spośród 20 samolotów zbudowanych w latach 1967-1979, 18 przetrwało do dziś, w tym sześć we Francji. Concorde No. 1 odbył swój pierwszy lot 6 grudnia 1973 r., a ostatni 26 maja 1982 r.
„Ten samolot uosabiał francuską siłę gospodarczą i zdolność do tworzenia innowacji w dziedzinie lotnictwa. Był również symbolem naszej zdolności do współpracy międzynarodowej. Ten samolot, pionier lotów naddźwiękowych, jest mile wspominany” – powiedziała minister kultury Rachida Dati.
Dodała: „Jego zachowanie pozwoli nam przekazać przyszłym pokoleniom unikalny przykład naszego lotniczego know-how z futurystyczną wizją”.
Concorde No. 1 dołączył do zamku Chambord i pałacu w Wersalu jako oficjalne francuskie zabytki historyczne i będzie teraz uprawniony do otrzymania państwowych funduszy na prace konserwatorskie.



Komentarze