Przejdź do treści
Źródło artykułu

Linie Emirates kończą naziemne testy silnika napędzanego w 100% zrównoważonym paliwem lotniczym

Linie Emirates pomyślnie zakończyły naziemne testy jednego ze swoich silników GE90 w samolocie Boeing 777-300ER, który napędzany jest w 100% zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF). 

Celem testów naziemnych i wykonanych analiz jest wykazanie zdolności silnika GE90 do pracy na specjalnie dobranym paliwie 100% SAF bez wpływu na jego osiągi, konieczności modyfikacji systemów samolotu czy specjalnych procedur konserwacyjnych Boeinga 777-300ER lub silnika GE90. SAF zmniejsza emisję dwutlenku węgla w całym cyklu życia paliwa nawet o 80%.

Wyniki testów naziemnych utorują drogę do pierwszego eksperymentalnego lotu testowego linii lotniczych Emirates z wykorzystaniem 100% SAF w jednym silniku, który ma odbyć się w tym tygodniu. Czynności testowe polegały na uruchomieniu jednego silnika na 100% SAF, a drugiego na konwencjonalnym paliwie do silników odrzutowych, aby lepiej przeanalizować zachowanie i osiągi układu paliwowego dla każdego rodzaju paliwa, porównać określone moce wyjściowe i zapewnić bezproblemowe działanie układów paliwowych silnika i płatowca samolotu podczas planowanego lotu testowego.

Podczas testów naziemnych w nowoczesnym centrum inżynieryjnym Emirates w Dubaju samolot przeszedł najpierw standardowe czynności inspekcji wstępnej. Następnie rozpoczęto stacjonarne testy operacyjne, uruchamiając najpierw pomocniczy zespół napędowy (APU) Honeywell 331-500 na 100% SAF. Następnie APU został poddany pełnemu obciążeniu z SAF, aby uruchomić silniki. Lewy silnik pracował w pełnym zakresie mocy, wykorzystując te same ustawienia, które zostaną użyte podczas lotu eksperymentalnego. Obejmowało to ustawienia bezczynności, „startu" i „wznoszenia" przy pełnym czasie trwania profilu lotu, przy maksymalnej prędkości i intensywności pracy. Następnie przez 15 minut silniki pracowały w ustawieniach „przelotowych". Po zakończeniu symulacji silniki zostały schłodzone. Paliwa izolowano w oddzielnych zbiornikach paliwowych w celu zachowania segregacji paliw testowych. Po zakończeniu testu naziemnego, dane silnika zostały pobrane do przeglądu, porównania i analizy.

Podczas Dubai Airshow 2021 linie Emirates oraz firmy GE Aerospace i Boeing podpisały protokół ustaleń (MoU) w celu opracowania programu przeprowadzenia lotu testowego z wykorzystaniem 100% SAF na samolocie Emirates 777-300ER napędzanym silnikami GE90.

Przez cały 2022 rok linie Emirates współpracowały nad testowaniem mieszanki paliwowej SAF ze swoimi partnerami – GE Aerospace, Boeingiem, Honeywell, Neste i Virent Inc., spółką zależną Marathon Petroleum Corp. Partnerzy opracowali mieszankę o takich samych właściwościach i parametrach działania jak konwencjonalne paliwo do silników odrzutowych i współpracowali nad analizą techniczną i wymaganiami operacyjnymi towarzyszącymi testom naziemnym i eksperymentalnym lotom. Wyniki tej inicjatywy dostarczą dodatkowych danych i badań dotyczących syntetycznych składników mieszanek paliwowych i biopaliw, wspierając standaryzację i przyszłe zatwierdzanie 100% SAF typu drop-in. Po udanej próbie na jednym silniku linie Emirates będą dalej rozwijać te inicjatywy we współpracy z producentami płatowców i silników oraz dostawcami SAF w celu certyfikacji tych mieszanek do użytku komercyjnego. Obecnie SAF jest dopuszczony do stosowania w mieszankach do 50% z konwencjonalnym paliwem do silników odrzutowych.

Linie Emirates odebrały swój pierwszy samolot A380 zasilany SAF w grudniu 2020 r., a na początku tego samego roku zgromadziły 32 tony SAF na potrzeby lotów ze Sztokholmu, korzystając ze wsparcia Swedavia's Biofuel Incentive Programme. Loty z Oslo również zaczęły odbywać się na SAF.

Emirates jest członkiem Komitetu Sterującego inicjatywy Światowego Forum Ekonomicznego (WEF) Clean Skies for Tomorrow, której celem jest promowanie stosowania SAF na całym świecie. Linie mają również swój udział w pracach rządu Zjednoczonych Emiratów Arabskich nad planem SAF oraz wspieranym przez WEF planem Power-to-Liquids dla ZEA.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony