Hypersoniczny startup Hermeus przedstawia pierwszy latający model samolotu
Hermeus, start-up zajmujący się lotami hipersonicznymi, zaprezentował publicznie swój pierwszy latający samolot, nazwany Quarterhorse Mk 1. Poprzednia wersja, Quarterhorse Mk.0, została pomyślnie przetestowana na ziemi w styczniu 2024 r.
Nowy model nie jest jednak jeszcze w stanie osiągnąć prędkości hipersonicznej. Eksperymentalna bezzałogowa konstrukcja umożliwi jednak start-upowi z Atlanty przetestowanie szeregu koncepcji projektowych, które będą mogły być następnie zastosowane w kolejnych iteracjach technologii.
Oczekuje się, że pod koniec 2024 r. Quarterhorse Mk.1 przeprowadzi swoje pierwsze testy w locie w bazie sił powietrznych Edwards w Kalifornii. Będą one obejmować starty i lądowania z dużą prędkością.
Quarterhorse Mk. 1 wykorzystuje ten sam silnik General Electric J85, który napędza myśliwiec F-5 Tiger II i szkolny T-38 Talon. Hermeus pracuje nad własnym systemem napędowym zwanym Chimera, który powinien być stosowany w przyszłych konstrukcjach hipersonicznych.
Firma planuje już kolejną iterację Quarterhorse, wersję Mk. 2. Powinna być ona gotowa do 2025 r. i będzie napędzana silnikiem Pratt & Whitney F100, używanym w myśliwcach F-15 i F-16.
Hermeus zebrał około 100 mln dolarów finansowania, w tym kwoty z funduszy venture capital powiązanych z wybitnymi inwestorami technologicznymi Samem Altmanem i Peterem Thielem, a także od giganta branży lotniczej RTX. Firma otrzymała także 60 mln dolarów od Departamentu Obrony USA na dalszy rozwój technologii hipersonicznych.
Program Quarterhorse powinien zakończyć się w 2026 r. Kolejnym krokiem Hermeusa będzie opracowanie załogowego systemu hipersonicznego Darkhorse, który firma zamierza potencjalnie produkować masowo dla armii USA. Spółka rozważa także rozwój statku powietrznego Halcyon do zastosowań cywilnych.
Komentarze