Przejdź do treści
H160 nad morzem (fot. Anthony Pecchi, Airbus Helicopters)
Źródło artykułu

Francuska Marynarka Wojenna odebrała pierwszy śmigłowiec H160 przeznaczony do zadań poszukiwawczo-ratowniczych

Francuska Marynarka Wojenna odebrała pierwszy z sześciu zamówionych śmigłowców H160, które będą wykonywać misje poszukiwawczo-ratownicze (SAR). Wiropłat jest częścią floty tymczasowej, dostarczanej przez konsorcjum utworzone przez firmy Airbus Helicopters, Babcock i Safran Helicopter Engines.

„Dostawa pierwszego wiropłata klientowi wojskowemu jest ważnym wydarzeniem dla programu H160", powiedział Bruno Even, dyrektor generalny Airbus Helicopters. „To pierwsza wersja H160 dla służb państwowych. Dostawa ma miejsce wkrótce po tym, jak latem tego roku weszły do służby dwa H160, jeden w Brazylii w lotnictwie biznesowym; drugi w Japonii w branży telewizyjnej", dodał. „Dzięki wdrożeniu H160 wzmocnimy współpracę z francuską Marynarką Wojenną, dostarczając jej odpowiedni śmigłowiec do misji poszukiwawczo-ratowniczych. Wspólnie z partnerami zadbamy również o to, aby H160 były zawsze gotowe w razie potrzeby ich użycia".

W 2020 roku francuska Generalna Dyrekcja Uzbrojenia (DGA) podpisała kontrakt z Airbus Helicopters, Babcock i Safran na dostawę czterech H160 w konfiguracji poszukiwawczo-ratowniczej (SAR). W 2021 roku DGA potwierdziła wykorzystanie opcji na dwa kolejne H160. Pierwszy śmigłowiec H160 dla francuskiej MW został dostarczony firmie Babcock przez Airbus Helicopters w maju 2022 roku. Od tego czasu był modyfikowany przez inżynierów Babcocka do lekkiej konfiguracji wojskowej. Modułowa kabina została przystosowana do zadań SAR, a na maszynie zamontowano system elektrooptyczny Safran Euroflir 410.

Śmigłowce H160 stopniowo zaczną dyżurować z bazy lotnictwa morskiego Lanveoc-Poulmic (Bretania), lotniska Cherbourg (Normandia) oraz bazy lotnictwa morskiego w Hyères (Prowansja). Tymczasowa flota H160 zapewni możliwość wykonywania misji poszukiwawczych i ratowniczych w oczekiwaniu na dostawę H160M Guépard. W ramach programu francuskiego Joint Light Helicopter (Hélicoptère Interarmées Léger: HIL) przewiduje się, że 169 maszyn H160M Guépard zastąpi pięć typów śmigłowców będących obecnie w wyposażeniu francuskich sił zbrojnych. Opinie lotników francuskiej MW dotyczące eksploatacji pierwszych H160 przydadzą się przy projektowaniu wojskowej wersji maszyny i związanego z nim systemu wsparcia.

Babcock, we współpracy z Airbus Helicopters i Safran Helicopters Engines, zapewni najwyższy poziom dostępności operacyjnej nowego śmigłowca francuskiej MW oraz ciągłość operacji SAR na wybrzeżach Atlantyku i Morza Śródziemnego. Zbudowany przez Airbus Helicopters, H160 jest certyfikowany do używania gogli noktowizyjnych, które są niezbędne do działań w nocy.

H160, jako średni dwusilnikowy wiropłat nowej generacji, napędzany silnikami Arrano, ma konstrukcję modułową, pozwalającą dostosować go do zadań transportu morskiego, lotnictwa prywatnego i biznesowego, ratownictwa medycznego i służb państwowych.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony