Przejdź do treści
Źródło artykułu

eGenius z elektrycznym napędem wyholował szybowiec Arcus na wysokość 700 m

Elektryczny samolot badawczy eGenius z Uniwersytetu w Stuttgarcie ustanowił na przestrzeni czasu wiele rekordów, a w 2024 r. kolejny obejmujący wyniesienie w powietrze najcięższego w historii szybowca wyholowanego przez elektryczny samolot. 

Podczas testów, które odbyły się w lipcu i sierpniu 2024 r., projekt eGenius wykazał, że całkowicie możliwe jest holowanie ciężkiego szybowca o masie 750 kg, takiego jak Arcus, z balastem wodnym, za pomocą elektrycznego układu napędowego.

Od 2015 r. eGenius jako platforma badawcza przeszła kilka zmian i m.in. ustanowiła kilka rekordów świata w zakresie dystansu i prędkości, zarówno z napędem całkowicie elektrycznym, jak i z 3-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym Mercedes-Smart wbudowanym jako generator akumulatora. 

Latem 2022 r. w tej drugiej konfiguracji hybrydowej zespół przeleciał 2004 km ze średnią prędkością ponad 190 km/h na zaledwie 80 litrach oleju napędowego. Ze względu na ekstremalną odległość zdecydowano się na szybszy lot, aby uzyskać najlepszą efektywność energetyczną, ale mimo to zużycie wyniosło 4 l/100 km, czyli niezwykle mało, jak na prędkość 190 km/h. 

Testy holowania szybowca przez samolot elektryczny

W 2024 r. eGenius został wyposażony w nowy, mocniejszy silnik EMRAX 268 (taki samym jak w Pipistrel Velis), nowy falownik i nowe 3-łopatowe śmigło MT. W szerokim kadłubie zainstalowano także nowy akumulator o pojemności 40 kWh od zewnętrznego partnera projektu, firmy Air Energy.

Podczas letniego spotkania niemieckich klubów Akaflieg (Idaflieg sommertreffen) na lotnisku Stendal-Borstel, na zachód od Berlina, przeprowadzono w projekcie 11 holowań szybowców w różnych klasach wagowych (Discus CS, Discus 2C DLR, Astir CS, ASK 13, Duo Discus T, B12 i Arcus S). Jedną z pierwszych prób był Astir CS o wadze 380 kg. Tutaj zespół wzniósł się na 580 m w czasie 3:45 min, co odpowiada średniej prędkości wznoszenia 3,0 m/s. Zużycie energii wyniosło 4,92 kWh (co odpowiada 0,5 litra AVGAS). 

Najcięższy szybowiec Arcus z balastem o masie 750 kg, był wynoszony był z maksymalną prędkością wznoszenia 2,3 m i średnią 1,9 m/s. Wysokość holowania wynoszącą 592 m uzyskano w 6:08 min przy zużyciu energii 9,14 kWh (co odpowiada 1 litrowi AVGAS). 

Platforma badawcza eGenius

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony