EASA publikuje badanie dotyczące wpływu turbin wiatrowych na bezpieczeństwo lotnicze
Agencja Unii Europejskiej Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) opublikowała badanie na temat wpływu turbin wiatrowych na bezpieczeństwo lotnicze. W raporcie oceniono ryzyko bezpieczeństwa stwarzane przez turbiny wiatrowe w pobliżu lotnisk i tras lotniczych, skuteczność istniejących środków łagodzących, a także zaproponowano ulepszenia przepisów w zakresie wykrywania, oświetlania i oznaczania turbin wiatrowych.
Badanie wykazało, że wobec braku jasnych ram regulacyjnych właściwe organy każdego państwa członkowskiego wdrożyły w tym zakresie różne rozwiązania. Doprowadziło to do dużej różnorodności wśród państw członkowskich w zakresie sposobu oświetlania i oznakowania turbin wiatrowych. Aby jednak lepiej ograniczyć to ryzyko z perspektywy europejskiej, w raporcie zaleca się wprowadzenie:
- koncepcji zabezpieczeń, która określa proces, obowiązki i kryteria właściwych organów i operatorów lotnisk;
- lepszego procesu zarządzania danymi o przeszkodach i jasnych wymogów dotyczących danych o przeszkodach;
- ulepszonych ram regulacyjnych dotyczących zagrożeń związanych z turbinami wiatrowymi w zakresie ochrony otoczenia lotniska, w przypadku gdy turbiny wiatrowe są lokalizowane w pobliżu lotniska.
W badaniu dokonano oceny istniejących rozwiązań łagodzących, m.in. przepisów wykonawczych dotyczących ochrony lotnisk przed skutkami działania turbin wiatrowych i stwierdzono, że:
- główne zagrożenia związane są z „lotami lotnictwa ogólnego” wykonywanymi na małych wysokościach i zgodnie z przepisami dotyczącymi lotów z widocznością (VFR);
- większość mniejszych lotnisk wykorzystywanych przez statki powietrzne lotnictwa ogólnego, które wykonują loty na małych wysokościach zgodnie z przepisami VFR, podlega krajowym wymogom bezpieczeństwa i jest wyłączona z zakresu unijnych przepisów dotyczących bezpieczeństwa lotnisk;
- państwa członkowskie wdrożyły różne rozwiązania dotyczące oświetlenia i oznakowania turbin wiatrowych;
- proces zarządzania danymi o przeszkodach, będący podstawą różnych środków łagodzących, stwarza znaczne ryzyko;
- skumulowane ryzyko powodowane przez turbiny wiatrowe nie jest związane tylko z ich wysokością, ale także z innymi skutkami działania, takimi jak powodowane turbulencje
Na zlecenie EASA badanie przeprowadzono w 2023 r., a raport końcowy opublikowano w październiku 2023 r.
Raport Safety impact of wind turbines in the vicinity of aerodromes and air routes dostępny jest tutaj (LINK)
Komentarze