Przejdź do treści

Konsultacje społeczne: Reorganizacja przestrzeni powietrznej dedykowanej dla lotniska EPMM

1.    CEL

Celem przedmiotowej zmiany jest zwiększenie dostępności przestrzeni powietrznej dedykowanej dla lotniska EPMM w związku ze wzrostem liczby operacji i wojskowych szkoleń lotniczych realizowanych z lotniska w Mińsku Mazowieckim.

2.    SYTUACJA OBECNA

Obecnie dla lotniska EPMM opublikowane są przestrzenie MCTR i MTMA zgodnie z Rysunkiem 1. Dodatkowo Mińsk Mazowiecki wykorzystuje struktury typu TRA przedstawione na Rysunku 2. 

Rysunek 1: Zobrazowanie obecnego MCTR i MTMA EPMM

Rysunek 2: Zobrazowanie stref TRA wykorzystywanych obecnie przez EPMM

3.    ZAKRES PROPONOWANYCH ZMIAN

W ramach przedmiotowego projektu zakładane są następujące zmiany:

1)    Wprowadzenie nowych segmentów MTMA oraz podwyższenie istniejących:

Obecne segmenty MTMA A oraz C, dostępne do 3500ft, zostaną podwyższone do wysokości 4500ft/6500ft z jednoczesną zmianą przebiegu granicy poziomej. Dodatkowo w przestrzeni klasy G zostaną opublikowane dwa nowe segmenty MTMA, które obecnie publikowane są jako strefy TRA 588 i TRA 589 za pośrednictwem Suplementu do AIP (SUP 42/25). Kształt nowego MTMA został przedstawiony na Rysunku 3.

2)    Zmiana granic pionowych i poziomych TRA 75:

Celem umożliwienia wykonywania szkoleń powyżej MTMA poszerzono granice poziome strefy TRA75 i wprowadzono podział na dwa segmenty przy jednoczesnym obniżeniu górnej granicy z FL105 na FL95. Kształt zaktualizowanych TRA został przedstawiony na Rysunku 4.

3)    Korekta granicy MCTR i MTMA EPMM w rejonie zakrętu z downwind na base leg dla procedury EPWA STAR 29 celem zapewnienia odległości 2,5NM od trasy nominalnej procedury do granicy MCTR/MTMA.

Obecna trasa procedury STAR przebiega nieznacznie poniżej 2,5NM od MCTR/MTMA EPMM, przez co poniżej 4000ft jest kolizyjna z tymi strukturami. Korekta granicy umożliwi wykorzystanie procedury poniżej 4000ft. Zmianę przedstawiono na Rysunku 5.

Rysunek 3: Zobrazowanie zmian w MTMA EPMM

Rysunek 4: Zobrazowanie zmian w TRA dla MTMA

Rysunek 5: Korekta granicy między TMA EPWA i MCTR/MTMA EPMM

4.    UZASADNIENIE

Zmiana wprowadzana jest na wniosek SSRL SZ RP i stanowi odpowiedź na rosnącą liczbę operacji lotniczych realizowanych z lotniska EPMM oraz ich zmieniającą się specyfikę, które wymuszają zwiększenie przestrzeni powietrznej dostępnej dla lotniska EPMM. 

Termin zakończenia konsultacji to 07 września 2025 r. Planowany termin wprowadzenia zmian: 19 marca 2026r.


Formularz konsultacyjny PAŻP dostępny jest tutaj (LINK). Wypełniony należy przesłać na adres: asm1@pansa.pl lub faksem na numer +48 22 574 57 29.


Głos w konsultacjach społecznych można oddać również za pomocą formularza poniżej. Państwa opinia zostanie bezpośrednio przekazana do PAŻP.

Czy wdrożenie zaproponowanej zmiany wpłynie na Pana/Pani działalność lotniczą?
Rodzaj prowadzonej działalności lotniczej
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w przesłanej aplikacji dla potrzeb niezbędnych do realizacji konsultacji. Niniejszym firma dlapilota.pl Sp. z o.o. do jednorazowego i bezpośredniego przekazania danych z tych konsultacji bezpośrednio do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Po zakończeniu konsultacji, wszystkie dane dotyczące tej ankiety zostaną skasowane. Ogólne warunki zbierania danych przez portal dlapilota.pl Sp. z o.o. zawarte są w regulaminie, dostępnym pod adresem https://dlapilota.pl/regulamin
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w przesłanej aplikacji dla potrzeb niezbędnych do realizacji konsultacji. Niniejszym firma dlapilota.pl Sp. z o.o. do jednorazowego i bezpośredniego przekazania danych z tych konsultacji bezpośrednio do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Po zakończeniu konsultacji, wszystkie dane dotyczące tej ankiety zostaną skasowane. Ogólne warunki zbierania danych przez portal dlapilota.pl Sp. z o.o. zawarte są w regulaminie, dostępnym pod adresem https://dlapilota.pl/regulamin
CAPTCHA
FacebookTwitterWykop

Nasze strony