Konsultacje społecznie: Reorganizacja przestrzeni powietrznej dedykowanej dla lotniska EPDE
1. CEL
Celem przedmiotowej zmiany jest zwiększenie dostępności przestrzeni powietrznej dedykowanej dla lotniska EPDE w związku ze wzrostem liczby operacji i wojskowych szkoleń lotniczych realizowanych z lotniska w Dęblinie oraz uproszczenie zasad użytkowania tej przestrzeni.
2. SYTUACJA OBECNA
Przestrzeń powietrzna w rejonie lotniska EPDE została przedstawiona na Rysunku 1.
3. ZAKRES PROPONOWANYCH ZMIAN
1) Zmiany w TRA 4
- Dotychczasowe segmenty B, H zostają połączone w jeden segment B. Segment B dostępny jest bezwarunkowo w granicach pionowych GND-FL315;
- Dotychczasowe segmenty C, D zostają połączone w jeden segment C. Segment C dostępny jest bezwarunkowo w granicach pionowych 6500ft-FL315 oraz warunkowo od GND;
- Dotychczasowe segmenty F, G zostają połączone w jeden segment D (z wyłączeniem MTMA EPDE);
- Segmenty C, D dostępne są od GND w okresie: (MON-FRI) w godzinach 0800-1000 (0700-0900) UTC, 1200-1400 (1100-1300) UTC, 1600-1800 (1500-1700) UTC. W pozostałym czasie dostępne są od 6500ft.
- Segmenty D, E dostępne są do bezwarunkowego zamawiania i aktywacji do FL245. Aktywacja powyżej FL245 możliwa jest na poziomie taktycznym w zależności od sytuacji ruchowej.
2) Zmiany w TSA 3
- Dotychczasowe segmenty A, B, C (nad TMA Lublin) zostają połączone w jeden segment A;
- Dotychczasowe segmenty E, F zostają podwyższone do FL315 z warunkową dostępnością powyżej FL245;
- Wszystkie segmenty dostępne są do bezwarunkowego zamawiania i aktywacji do FL245. Aktywacja powyżej FL245 możliwa jest na poziomie taktycznym w zależności od sytuacji ruchowej.
- Dotychczasowy segment G zostaje usunięty, ponieważ nie jest wykorzystywany.
3) Zmiany w TRA 180-182
- W zakresie strefy TRA 180 dotychczasowe segmenty A, B, C, D zostaną połączone w jedną strefę TRA 180. Dotychczasowy segment E zmieni nazwę na strefę TRA 187 oraz zostanie powiększony kosztem TRA 182;
- W zakresie strefy TRA 181 wszystkie dotychczasowe segmenty (A, B, C, D) zostaną połączone w jedną strefę TRA 181;
- W zakresie strefy TRA 182 wszystkie dotychczasowe segmenty (A, B) zostaną połączone w jedną strefę TRA 182.
4) Zmiany w MRT
Z uwagi na planowaną budowę nowej farmy wiatrowej zmianie ulega przebieg trasy MRT149. Dodatkowo konieczna jest zmiana granic poziomych sąsiadujących tras MRT 7, 145-148 celem ich dostosowania do zmienionej MRT149.
5) Zmiany w MCTR/MTMA
- MCTR EPDE zostanie poszerzony o ok. 1NM w kierunku południowo-zachodnim kosztem stref TRA 181.
- W ramach MTMA EPDE zostanie opublikowany nowy segment MTMA do 5500ft zgodnie z poniższą mapą.
4. UZASADNIENIE
Zmiana wprowadzana jest na wniosek SSRL SZ RP i stanowi odpowiedź na rosnącą liczbę operacji lotniczych realizowanych z lotniska EPDE oraz ich zmieniającą się specyfikę, które wymuszają zwiększenie przestrzeni powietrznej dostępnej dla lotniska EPDE. Dodatkowo uproszczone zostaną zasady zamawiania i aktywacji wybranych segmentów co zmniejszy poziom skomplikowania przestrzeni powietrznej oraz odciąży personel AMC Polska.
Termin zakończenia konsultacji to 07 września 2025 r. Planowany termin wprowadzenia zmian: 19 marca 2026r.
Formularz konsultacyjny PAŻP dostępny jest tutaj (LINK). Wypełniony należy przesłać na adres: asm1@pansa.pl lub faksem na numer +48 22 574 57 29.
Głos w konsultacjach społecznych można oddać również za pomocą formularza poniżej. Państwa opinia zostanie bezpośrednio przekazana do PAŻP.



Komentarze