Przejdź do treści
Pożar samolotu wywołany przez baterię LI-ion, fot. Joseph Kaczmarek
Źródło artykułu

EASA ogłasza przetarg na rozwiązanie do przesiewania baterii litowych na lotniskach

Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA) ogłosiła na swojej stronie internetowej zaproszenie do składania ofert o wartości 350 000 USD na nowy projekt poświęcony badaniu technologii, które mogłyby być wykorzystywane na lotniskach do sprawdzania baterii litowych w bagażu w celu zmniejszenia zagrożeń dla bezpieczeństwa.

Jak informuje organ ds. bezpieczeństwa lotniczego, liczba baterii litowych przewożonych samolotami rośnie cyklicznie, ponieważ w to źródło zasilania jest wyposażona szeroka gama produktów elektrycznych i elektronicznych. Jednak rosnąca ilość baterii litowych na pokładach doprowadziła do wzrostu ryzyka pożarów i incydentów z dymem, co może skutkować katastrofalnymi zdarzeniami lotniczymi.

„Baterie litowe, niezależnie od tego, czy znajdują się w sprzęcie, czy nie, są jedną z głównych przyczyn incydentów zgłoszonych w kabinie. Pewne ograniczenia dotyczą przewozu przez pasażerów akumulatorów litowo-metalowych i litowo-jonowych zgodnie z załącznikiem 18 ICAO i instrukcjami technicznymi ICAO dotyczącymi bezpiecznego transportu towarów niebezpiecznych (ICAO Doc. 9284)” – stwierdziła EASA.

„Pomimo tego, że osoby przeprowadzające kontrolę bezpieczeństwa powinny przede wszystkim skupić swoją uwagę na identyfikacji przedmiotów zabronionych z punktu widzenia bezpieczeństwa, istnieje potrzeba zbadania możliwych rozwiązań technicznych, operacyjnych i regulacyjnych w celu wspierania wymogów bezpieczeństwa (w szczególności wykrywania baterii litowych nie przewożonych przez linie z obowiązującymi zasadami bezpieczeństwa) bez wpływu na wykonywanie czynności kontrolnych” – dodała agencja.

Agencja ma na celu ocenę potencjalnych rozwiązań dla lotnisk w celu możliwości wykrycia w bagażach pasażerskich baterii litowych o pojemności przekraczającej 100 Wh.

Zwycięzca przetargu otrzyma do końca roku fundusze pochodzące z unijnego programu badań i innowacji Horyzont Europa.

Więcej informacji na stronie www.easa.europa.eu

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony