Przejdź do treści
B747 w wersjii 300 należący do linii Emtrasur
Źródło artykułu

Departament Sprawiedliwości USA poprosił Argentynę o zajęcie B747 powiązanego z Iranem

Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych (DOJ) złożył wniosek o przejęcie B747 w wersji cargo, który został bezprawnie sprzedany wenezuelskiemu przewoźnikowi EMTRASUR, a następnie uziemiony w Argentynie. Wniosek został złożony na podstawie podejrzenia o powiązania właścicieli samolotu z organizacjami terrorystycznymi.

Amerykański Departament Sprawiedliwości zwrócił się do władz argentyńskich o przejęcie 36-letniego B747-300M (znaki rejestracyjne YV3531), ponieważ jego sprzedaż przez irańską linię lotniczą Mahan Air do EMTRASUR, wenezuelskiej linii lotniczej cargo i spółki zależnej CONVIASA, naruszyła amerykańskie przepisy eksportowe.

Warto zauważyć, że Mahan Air i CONVIASIA podlegają sankcjom USA. Wiadomość ta pojawiła się prawie dwa miesiące po tym, jak argentyńskie organy ścigania skonfiskowały samolot na międzynarodowym lotnisku Ezeiza (EZE) w Buenos Aires. Po raz pierwszy wylądował on tam 6 czerwca 2022 r., jednak został on zatrzymany dopiero dwa dni później, gdy zawrócił do Argentyny po odmowie dostępu do przestrzeni powietrznej Urugwaju.

Podejrzenia wzbudził fakt, że B747 cargo, którego załoga zwykle liczy pięciu członków załogi, a tym razem przewoził 19 osób, w tym kilku Irańczyków. Krótko po incydencie argentyńska państwowa agencja prasowa Telam poinformowała, że pięciu Irańczyków znajdujących się na pokładzie samolotu było instruktorami. Jednak kapitan B747 został później zidentyfikowany jako były dowódca Korpusu Strażników Rewolucji Islamskiej (IRGC) oraz udziałowiec i członek zarządu irańskich linii lotniczych Qeshm Fars Air.

Rząd USA utrzymuje IRGC na liście organizacji terrorystycznych.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony