Dassault Aviation i Tata będą produkować kadłuby myśliwców Rafale w Indiach
Dassault Aviation i Tata Advanced Systems Limited (TASL) podpisały cztery umowy o przeniesieniu produkcji na produkcję elementów kadłubów myśliwców Rafale w Indiach. Ten krok stanowi ważny kamień milowy dla krajowego przemysłu lotniczego i kluczowego kroku we wspieraniu globalnego łańcucha dostaw Dassault.
W ramach nowego partnerstwa TASL utworzy w Hajdarabadzie specjalny zakład do produkcji kluczowych sekcji kadłuba Rafale. Obejmują one boczne skorupy tylnego kadłuba, całą tylną sekcję, środkową część kadłuba i przednią sekcję. Produkcja ma rozpocząć się w roku fiskalnym 2028, a zakład ostatecznie będzie w stanie dostarczać do dwóch kompletnych kadłubów miesięcznie.
Do tej pory kadłuby Rafale były zawsze produkowane we Francji, a ten krok podkreśla dążenie Indii do zwiększenia swojej roli w globalnej produkcji lotniczej.
„Po raz pierwszy kadłuby Rafale będą produkowane poza Francją. To decydujący krok w kierunku wzmocnienia naszego łańcucha dostaw w Indiach” – powiedział Éric Trappier, prezes i dyrektor generalny Dassault Aviation. „Dzięki ekspansji naszych lokalnych partnerów, w tym TASL, jednego z głównych graczy w indyjskim przemyśle lotniczym, ten łańcuch dostaw przyczyni się do pomyślnego uruchomienia produkcji Rafale i, przy naszym wsparciu, spełni nasze wymagania jakościowe i konkurencyjne”.
Prezes i dyrektor zarządzający TASL Sukaran Singh nazwał projekt „znaczącym krokiem w indyjskiej podróży lotniczej”, odzwierciedlając zdolność kraju do wspierania globalnych platform. „Produkcja kompletnego kadłuba Rafale w Indiach podkreśla pogłębiające się zaufanie do możliwości Tata Advanced Systems i siłę naszej współpracy z Dassault Aviation”.
Ogłoszenie następuje po potwierdzonym zamówieniu Indii o wartości 7,4 miliarda dolarów na 26 samolotów Rafale Marine (Rafale M) dla indyjskiej marynarki wojennej. Umowa podpisana 28 kwietnia 2025 r. obejmuje 22 jednomiejscowe myśliwce Rafale M i cztery dwumiejscowe samoloty szkoleniowe. Samoloty mają operować z INS Vikrant, pierwszego rodzimego indyjskiego lotniskowca, wzmacniając zdolności uderzeniowe marynarki wojennej.
Chociaż nowy zakład w Hajdarabadzie przyczyni się do programu Rafale M, jego zakres wykracza poza tę umowę. Ruch ten jest postrzegany jako strategiczne pozycjonowanie przed indyjskim konkursem na wielozadaniowe samoloty myśliwskie (MRFA), który wymaga zakupu 114 myśliwców. Rafale firmy Dassault pozostaje silnym kandydatem do zawarcia umowy.
Informacja prasowa Dassault Aviation podkreśla plany produkcyjne nie tylko dla Indii, ale także dla „innych rynków międzynarodowych”. Mogłoby to obejmować zamówienia takie jak to, które Dassault pozyskał w 2022 r. na 42 myśliwce Rafale w Indonezji, które wkrótce mogą zostać rozszerzone o nieujawnioną liczbę dodatkowych samolotów.



Komentarze