Przejdź do treści
DARPA CRANE X-Plane do testowania w locie technologii Active Flow Control (fot. DARPA)
Źródło artykułu

DARPA wybiera firmę Aurora Flight Sciences do fazy 2 samolotu Active Flow Control X-Plane

Amerykańska agencja rządowa DARPA wybrała firmę Aurora Flight Sciences celem zaprojektowania programu sterowania rewolucyjnymi samolotami za pomocą Control of Revolutionary Aircraft with Novel Effectors (CRANE). Proces następuje po pomyślnym zakończeniu fazy 1 projektu, w wyniku której powstał innowacyjny samolot testowy wykorzystujący aktywną kontrolę opływu strug powietrza wokół maszyny (AFC - Active Flow Control) do generowania sił sterujących.

Faza 2 ma skupić się na szczegółowym projektowaniu i rozwoju oprogramowania do lotu i sterowania, którego kulminacją będzie krytyczny przegląd projektu demonstratora samolotu X. Konstrukcja będzie mogła latać bez tradycyjnych ruchomych elementów sterujących lotem na zewnątrz skrzydeł i ogona.

Kontrakt obejmuje opcję fazy 3, w której DARPA zamierza wykonywać testy w powietrzu samolotu X o masie 7 000 funtów obejmujące pracę systemu AFC i wykonywanie kontrolowanego lotu. Unikalne cechy samolotu demonstracyjnego będą obejmować modułowe konfiguracje skrzydeł, które umożliwią w przyszłości integrację zaawansowanych technologii do testów w locie przez DARPA lub potencjalnych partnerów.

„W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat projekt AFC poczynił znaczne postępy, które umożliwiają integrację technologii aktywnego sterowania przepływem w zaawansowanych samolotach. Jesteśmy pewni ukończenia projektu i testów w locie samolotu demonstracyjnego z AFC jako głównych czynników projektowych”, powiedział kierownik programu CRANE, Richard Wlezien. „Dzięki modułowej sekcji skrzydła i modułowym efektorom AFC, CRANE X-plane ma potencjał, aby przetrwać jako krajowy zasób testowy długo po zakończeniu programu”.

Pakiet technologii AFC zapewnia wiele możliwości poprawy osiągów samolotów, w tym eliminację ruchomych powierzchni sterowych, zmniejszenie oporu powietrza, grubsze skrzydła w celu zwiększenia wydajności konstrukcyjnej i zwiększonej pojemności paliwa.

„Dzięki wielu innowacyjnym uczestnikom program CRANE znacząco rozwinął najnowocześniejsze technologie aktywnych AFC”, powiedział Wlezien. „Mamy wyjątkową pozycję, aby wykorzystać te osiągnięcia, oceniając szeroki zakres odpowiednich technologii podczas naszych planowanych testów w locie samolotem X”.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony