AOPA: Ograniczenia dla lotnictwa ogólnego na części dużych lotnisk w USA tworzą „okropny precedens”
Stowarzyszenie Właścicieli i Pilotów Samolotów (AOPA) wyraziło zaniepokojenie po decyzji Federalnej Administracji Lotnictwa USA (FAA), która od najbliższego poniedziałku ma wstrzymać większość lotów lotnictwa ogólnego na 12 głównych lotniskach Stanów Zjednoczonych. Prezes i dyrektor generalny AOPA, Darren Pleasance, podkreślił, że organizacja rozumie trudną sytuację kontrolerów ruchu lotniczego i pracowników branży, którzy pracują bez wynagrodzenia, ale zaznaczył, że dostęp do krajowej przestrzeni powietrznej musi pozostać „sprawiedliwy i jednolity dla wszystkich użytkowników”.
Kierownictwo AOPA skrytykowało działania agencji jako zbyt daleko idące, argumentując, że wszelkie ograniczenia powinny być oparte na względach bezpieczeństwa, a nie ekonomii.
„Było całkowicie zasadne, aby FAA w sposób sprawiedliwy ograniczyła operacje lotnicze wszystkich użytkowników naszego publicznego systemu lotniczego w związku z zamknięciem rządu” — powiedział Jim Coon, wiceprezes ds. relacji rządowych i rzecznictwa AOPA. „Jednak decyzja z weekendu o całkowitym zablokowaniu lotnictwa ogólnego i biznesowego na wielu lotniskach w całym kraju jest reakcją nieproporcjonalną.”
Jim McClay, dyrektor ds. przestrzeni powietrznej, ruchu lotniczego i bezpieczeństwa w AOPA, dodał, że wykluczenie operacji lotnictwa ogólnego „tworzy okropny precedens”, podkreślając ich znaczenie dla infrastruktury krajowej i lokalnych gospodarek.
Prezes Narodowego Stowarzyszenia Lotnictwa Biznesowego (NBAA) Ed Bolen wydał podobne oświadczenie wcześniej w tygodniu, ostrzegając, że zakaz „nieproporcjonalnie uderza w lotnictwo ogólne — branżę, która tworzy ponad milion miejsc pracy, generuje 340 mld dolarów wpływu gospodarczego i codziennie wspiera loty humanitarne.”
Debata o prywatyzacji
W ostatnim czasie ponownie pojawiła się publiczna dyskusja na temat prywatyzacji systemu kontroli ruchu lotniczego — pomysłu, któremu AOPA i inne organizacje lotnicze od dawna się sprzeciwiają.
„Przemysł lotniczy odszedł już od podziałów i wielokrotnie nieudanych prób tzw. ‘prywatyzacji’” — powiedział Coon. „Teraz nadszedł czas, aby skupić się na modernizacji naszego systemu kontroli ruchu lotniczego i inwestycjach w kadrę kontrolerów.”
Dodał, że modele zastosowane w krajach takich jak Kanada czy Wielka Brytania borykają się z podobnymi problemami kadrowymi i finansowymi. AOPA ponownie podkreśliła, że modernizacja, a nie prywatyzacja, jest właściwą drogą do zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności w amerykańskiej przestrzeni powietrznej.
Prezydent USA Donald Trump powiedział w zeszłym tygodniu, że umowy dotyczące modernizacji obecnego systemu ATC (Air Traffic Control) powinny zostać podpisane w ciągu sześciu tygodni. Prezydent dodał, że o kontrakt konkuruje „około czterech” dużych firm. Departament Transportu ogłosił w sierpniu zapytanie ofertowe (RFS) w sprawie wyboru głównego integratora projektu. Odpowiedzi należało złożyć do 21 września.
Komentarze