Przejdź do treści
Źródło artykułu

ALIA-250 eVTOL wykonał pierwszy lot testowy

Firmy Blade Air Mobility Inc. i Beta Technologies poinformowały, że na lotnisku Westchester County Airport (KHPN) w White Plains w stanie Nowy Jork miał miejsce pierwszy lot testowy w pełni elektrycznej konstrukcji pionowego startu i lądowania ALIA-250. Zamysłem jej projektantów jest zastąpienie tradycyjnych śmigłowców na trasach wewnątrz dużych miast.

Zgodnie z oświadczeniem przekazanym przez obie spółki, pierwsze testy w powietrzu pilotowanego eVTOL w aglomeracji Nowego Jorku są „ważnym krokiem” w ich planach wprowadzenia eVTOL do flot Blade obsługujących Nowy Jork i inne trasy krótkodystansowe. „Ostatnia demonstracja jest kamieniem milowym w naszym przejściu od helikopterów do elektrycznych statków powietrznych pionowego startu i lądowania i cieszymy się, że nasi partnerzy w Beta zaprojektowali odpowiednią konstrukcję o wymaganym zasięgu, pojemności i profilu generowanego hałasu. Całość ma być użyteczna na naszych kluczowych rynkach, w tym w bazie w Nowym Jorku” — powiedział Rob Wiesenthal, prezes Blade. „Jesteśmy przekonani, że po uzyskaniu certyfikatu FAA ALIA-250 zmieni zasady gry zarówno dla naszej firmy, jak i systemu transportowego Nowego Jorku”, dodał.

„Firma Blade realizuje przewozy na kluczowych rynkach miejskich na całym świecie, a ostatnie testy to kolejny krok w kierunku dostarczenia naszych elektrycznych samolotów do obsługi tych operacji” — tłumaczył Kyle Clark, założyciel i prezes Beta. W kwietniu 2021 r. Blade zaplanowała dla operatorów w swojej sieci zakup 20 pierwszych egzemplarzy ALIA-250 skonfigurowanych do przewozu pasażerów. Z kolei firma Beta zgodziła się dostarczyć i zbudować infrastrukturę do ładowania akumulatorów w określonych lokalizacjach.

Podczas części prób w locie, ALIA-250 latał wspólnie z konwencjonalnym helikopterem, a następnie wykonał samodzielny przelot, podczas którego zademonstrował cichą pracę swojego zespołu napędowego. Od dziesięcioleci mieszkańcy Nowego Jorku narzekają na hałas generowany przez śmigłowce, a wiele osób twierdzi, że problem się pogorszył, odkąd popularne stały się usługi oferowane przez Blade i pokrewne firmy. Potencjalny sukces eVTOL zależy częściowo od przekonania krytyków, że nowe projekty napędzane energią elektryczną znacznie zmniejszą poziom generowanego hałasu i emisji zanieczyszczeń.

Pierwsze loty testowe ALIA-250 eVTOL

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony