Airbus rozwija kluczowe technologie dla samolotów wąskokadłubowych nowej generacji
Podczas szczytu Airbus Summit 2025 firma Airbus przedstawiła zaktualizowany plan działań, mający na celu zapewnić jej pozycję pioniera w rozwoju lotnictwa pasażerskiego w nadchodzących dekadach. Airbus przedstawił potencjalne technologie do wykorzystania w zaprojektowaniu samolotu wąskokadłubowego nowej generacji, który mógłby wejść do służby w drugiej połowie lat 30. XXI wieku, a także swój zmodyfikowany plan działań mających na celu rozwój technologii związanych z napędem wodorowym.
Airbus ogłosił więcej szczegółów dotyczących kluczowych technologii, które mogłyby umożliwić wprowadzenie do eksploatacji samolotu wąskokadłubowego nowej generacji z oczekiwanym wzrostem efektywności paliwowej o 20-30% w porównaniu z obecną generacją, a także możliwością latania na zrównoważonym paliwie lotniczym w 100%. Firma zaprezentowała również nowe koncepcje projektowe i różne konfiguracje badane dla przyszłego samolotu wąskokadłubowego, omawiając różne potencjalne rozwiązania, które są analizowane w celu osiągnięcia tak dużego przełomu w zakresie efektywności samolotów i wspierania planu działania sektora lotniczego w kierunku uzyskania zerowych emisji netto w 2050 r.
Technologie obejmują: bardziej wydajne silniki, w tym przełomowe konstrukcje z otwartym wentylatorem; długie składane skrzydła umożliwiające znaczne zyski aerodynamiczne; baterie nowej generacji umożliwiające hybrydowe projekty, w których energia elektryczna jest coraz częściej wykorzystywana do obsługi funkcji napędowych i nienapędowych na pokładzie samolotu; lekkie materiały oraz zintegrowane systemy transmisji danych.
Bruno Fichefeux, szef Airbusa ds. programów przyszłości, powiedział: „Co sekundę samolot Airbusa startuje – łącząc ludzi i biznes czy dostarczając ładunki na całym świecie. Mamy najbardziej zaawansowane portfolio samolotów na rynku, a A321XLR jest liderem pod względem technologii samolotów wąskokadłubowych. Czerpiąc z naszych najlepszych osiągnięć, przygotowujemy kolejny skok, aby stworzyć jeszcze lepszy samolot wąskokadłubowy i być pionierem przyszłości lotnictwa, gdy nadejdzie właściwy czas".
Karim Mokaddem, szef Airbusa ds. badań i rozwoju, dodał: „Zespoły Airbusa nieustannie pracują nad kluczowymi decyzjami, które ostatecznie sfinalizują wybór typu silnika samolotu, konstrukcji skrzydeł i dodatkowych innowacji, gdy tylko zostaną sprawdzone".
Każda z tych technologii odegra kluczową rolę w umożliwieniu powstania nowej generacji samolotów pasażerskich, które zapewnią radykalne zmiany w każdym obszarze pod względem efektywności i produktywności, jak również wniosą znaczący wkład w dekarbonizację podróży lotniczych w nadchodzących dekadach".
Postęp w zakresie tych technologii został omówiony na szczycie Airbus Summit 2025 w dniach 24 i 25 marca, gdzie Airbus zgromadził przedstawicieli branży i wizjonerów, aby omówić przyszłość zrównoważonego lotnictwa.



Komentarze