Przejdź do treści
Źródło artykułu

AERO Hydrogen & Battery Summit: Bosch Aviation Technology prezentuje koncepcję wodorowego silnika do lekkich samolotów

Podczas AERO Hydrogen & Battery Summit spółka Bosch Aviation Technology zaprezentowała potencjał wykorzystania wodoru w lotnictwie.

W ramach projektu specjaliści Bosch przekształcili konwencjonalny silnik lotniczy na zasilany wodorem. Już na obecnym etapie osiąga on moc 115 kilowatów – tylko o 2% mniej niż oryginalny silnik benzynowy.

Inicjatywa wpisuje się w strategię firmy Bosch, która kładzie nacisk na rozwój ekologicznych systemów napędowych, zmniejszających emisję w transporcie przyszłości.

Wraz z rosnącą troską o środowisko i wdrażaniem inicjatyw takich jak Europejski Zielony Ład zwiększa się też zainteresowanie napędami przyjaznymi dla klimatu. Podczas AERO Hydrogen & Battery Summit Bosch Aviation Technology, spółka zależna Robert Bosch AG z siedzibą w Wiedniu, zaprezentowała, jak duży jest potencjał wykorzystania wodoru w lotnictwie: w ramach projektu przekształcono konwencjonalny silnik lotniczy na zasilany wodorem. Bazą był czterocylindrowy silnik benzynowy Rotax 916 od renomowanego austriackiego producenta BRP-Rotax, lidera w rozwoju i produkcji układów napędowych dla sektora rekreacyjnego i sportów motorowych.

„Podczas tworzenia kompleksowej oceny proponowanego projektu (tzw. studium wykonalności) połączyliśmy sprawdzoną wydajność silnika lotniczego Rotax 916 i wykorzystaliśmy nasze bogate doświadczenie w technologii wodorowej. Zamiast tworzyć nowy silnik od podstaw, postawiliśmy na modyfikację istniejącej konstrukcji. Wierzymy, że to innowacyjne podejście zaspokoi przyszłe potrzeby klientów i zapewni korzyści w formie zaoszczędzenia czasu, obniżenia kosztów, a także homologacji" – powiedział Christian Grim, dyrektor Bosch General Aviation Technology GmbH, spółki, która od ponad 15 lat wprowadza technologie motoryzacyjne do sektora lotniczego.

Szybka konwersja i wysoka wydajność na stanowisku testowym

W ramach kompleksowej oceny proponowanego projektu (tzw. studium wykonalności) specjaliści z firmy Bosch z powodzeniem przeprowadzili modyfikacje 1,4-litrowego silnika turbo do zasilanego wodorem. Udało się to osiągnąć w ciągu zaledwie czterech miesięcy. Intensywne prace nad rozwojem technologii prowadzone na stanowisku testowym pozwoliły na znaczną optymalizację wydajności silnika wodorowego. Wszystkie elementy systemu H2 opierają się na sprawdzonych rozwiązaniach Bosch, które można natychmiast wdrożyć do produkcji seryjnej.

Na obecnym etapie projektowania silnik osiąga już 115 kilowatów mocy – to tylko o blisko 2% mniej niż oryginalny silnik benzynowy. Dalsza praca nad prototypem pozwoli na zwiększenie jego mocy wyjściowej w przyszłości. W rezultacie powstające silniki do samolotów opracowywane przez Bosch Aviation Technology mogą przyczynić się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla w lotnictwie ogólnym. Ten innowacyjny projekt wpisuje się w strategię firmy Bosch, która skupia się na rozwijaniu przyjaznych dla środowiska systemów napędowych, minimalizujących emisję w mobilności przyszłości.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony