Tragiczny lot PS752 nie zmieni przepisów o przestrzeni powietrznej

B737-400 należący do Ukraine International Airlines na lotnisku (fot. Kiefer/CC BY-SA/Wikimedia Commons)

Do zestrzelenia przez Iran cywilnego samolotu ukraińskiego ze 176 osobami na pokładzie doszło dlatego, że transport lotniczy istniejący od 100 lat nie doprowadził jeszcze do międzynarodowego porozumienia, jak i kiedy zamykać przestrzeń powietrzną danego kraju, a przewoźnicy muszą często polegać na własnych czasem niepełnych ocenach sytuacji w podejmowaniu decyzji

Podróże lotnicze stały się zjawiskiem światowym na podstawie strumieni natychmiastowych danych elektronicznych, natomiast kontrola nad przestrzenią powietrzną każdego kraju podlega całkowicie miejscowym władzom i zależy od polityki.

Iran sam przeżył podobną tragedię w 1988 r., gdy amerykański okręt wojenny „Vincennes" zestrzelił samolot pasażerski IranAir. A Ukraina boleśnie doświadczyła tego problemu w 2014 r. wraz ze zestrzeleniem nad wschodnią częścią kraju przez rebeliantów wspieranych przez Rosję samolotu Malaysia Airlines lecącego z Amsterdamu do Kuala Lumpur.

Cały artykuł czytaj na stronie www.rp.pl

Źródło: Rzeczpospolita
comments powered by Disqus