Przejdź do treści
Nowy terminal lotniska Szczytno-Szymany
Źródło artykułu

Szymany: Chętni na wynajem powierzchni komercyjnych w terminalu poszukiwani

Zabezpieczenie przychodów działalności innej, niż lotnicza, jest dziś jedną z najważniejszych rzeczy, jaką stawiają przed sobą polskie porty lotnicze. W Szymanach trwają właśnie poszukiwania chętnych do wynajęcia lokalów znajdujących się w głównym budynku terminalu.

To właśnie działalność usługowa prowadzona w polskich portach lotniczych, która związana jest m.in. z wynajmem powierzchni pod usługi handlowe czy usługowe w terminalach bądź pobieraniem opłat parkingowych, stanowią dziś spory odsetek przychodów polskich portów lotniczych (wystarczy wspomnieć Modlin, gdzie przychody z działalności pozalotniczej stanowią obecnie około 50 proc. całości, a nie jest to odosobniony przypadek w skali całego kraju). Ich dywersyfikacja niesie ze sobą jeszcze jedną wartość – dzięki zwiększeniu przychodów z działalności pozalotniczej możliwe jest m.in. obniżanie opłat pobieranych od przewoźników, co może przyczynić się do rozbudowy siatki połączeń i wzrostu liczby przewozów, a także – do niższych cen biletów oferowanych przez te linie dla pasażerów.

Takie lotniska jak Szymany, czy Radom doskonale o tym wiedzą, licząc na dochód nie z samej działalności lotniskowej, ale pozalotniczej. Standardem jest już wynajem powierzchni terminala pod usługi – handlowe czy gastronomiczne. Budowa terminalu w Szymanach jeszcze się nie zakończyła, ale już ogłoszono konkurs na najem powierzchni handlowych w budynku.

W lokalach do wynajęcia, znajdujących się w strefie ogólnodostępnej, będzie można prowadzić działalność handlową i gastronomiczną. Sama inwestycja zakończy się natomiast już w przyszłym miesiącu. Obecnie trwają tu prace wykończeniowe, od września przyjdzie czas na odbiory i certyfikację lotniska, która potrwa do końca roku. Pierwszy samolot z Szyman wystartuje w pierwszej połowie roku 2016. Wciąż nie wiadomo, co to będzie za linia.

Całkowity koszt inwestycji w Szymanach to 205 mln zł, z czego 76 proc. stanowi dofinansowanie unijne. Budowa musi się zakończyć w 2015 roku, aby nie przepadła unijna dotacja na ten cel.    

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony