Przejdź do treści
Źródło artykułu

Rozpoczęto budowę Gliwickiego Parku Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej

Budowę Gliwickiego Parku Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej rozpoczęto oficjalnie w czwartek – przekazały władze miasta. To kolejny etap rozbudowy gliwickiego lotniska, przyciągający kolejne firmy związane z produkcją i usługami lotniczymi czy nowymi technologiami.

Przedsięwzięcie prowadzi samorządowa spółka Górnośląski Akcelerator Przedsiębiorczości Rynkowej (GAPR), która jest właścicielem połowy lotniska w Gliwicach. Pod koniec ub. roku spółka otrzymała do projektu "Utworzenie Gliwickiego Parku Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej" za 73 mln zł dotację w wysokości 41 mln zł.

Utworzenie strefy inwestycyjnej zakłada m.in. ponowne zagospodarowanie poprzemysłowych i zdegradowanych terenów leżących na dawnym obszarze górniczym. W rejonie ulic Pilotów i Akrobatów Lotniczych powstaną wewnętrzne drogi dojazdowe łączące już istniejące tereny inwestycyjne w północnej części lotniska z przygotowywanymi w części południowej.

Wybudowana zostanie infrastruktura towarzysząca: kanalizacja sanitarna, wodociągi, teletechnika, oświetlenie dróg, kanalizacja deszczowa ze zbiornikami retencyjnymi i separatorami czy ogrodzenia.

Umowę z wykonawcą prac budowlanych spółka GAPR podpisała z końcem sierpnia br. Wybrano ofertę spółki TERS z Lipnicy Murowanej za 45,8 mln zł brutto.

Nowa 10-hektarowa strefa rozwoju dla firm z branży ma być gotowa jesienią 2026 r. Niezależnie spółka GAPR przygotowuje uruchomienie na gliwickim lotnisku wytwórni samolotów szkoleniowych i dyspozycyjnych: jednosilnikowego AT-5 i dwusilnikowego AT-6 projektu Tomasza Antoniewskiego.

Na ten cel zawiązano spółkę AT Silesia, w której (gotowej już) hali produkcyjnej w czwartek ogłoszono oficjalny start prac przy budowie Gliwickiego Parku Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej.

„To ambitne przedsięwzięcie nie tylko odnowi zdegradowane tereny w sąsiedztwie lotniska, ale także otworzy drzwi dla nowoczesnych inwestycji i innowacyjnej edukacji, wzmacniając lokalną gospodarkę i przyciągając do Gliwic nowych przedsiębiorców” – mówił prezes GAPR prof. Krzysztof Wodarski,.

Oficjalne rozpoczęcie budowy Gliwickiego Parku Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej (fot. M. Buksa, UM w Gliwicach)

Spółka GAPR, należąca do Gliwic i innych okolicznych samorządów, jest właścicielem połowy gliwickiego lotniska i zarządcą całości. Spółka z myślą o rozwoju branży lotniczej m.in. zagospodarowuje i sprzedaje działki inwestycyjne.

Po sprzedaży pierwszych działek inwestorom, przy lotnisku pojawiły się prywatne hangary, powstał pierwszy na Śląsku salon sprzedaży samolotów. Wzniesiona została hala produkcyjna spółki AT Silesia.

Właściciel drugiej części gliwickiego lotniska, Aeroklub Gliwicki, współpracuje w zakresie praktycznej edukacji lotniczej z politechnicznym Centrum Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej i z gliwickim Zespołem Szkół Samochodowych. Przy lotnisku działa m.in. Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego Politechniki Śląskiej.

We wrześniu ub. roku przy lotnisku oddano dwa nowe całoroczne hangary politechniki o powierzchni ponad 1 tys. m kw., z których w jednym przechowywane są samoloty, a w drugim jest warsztat dla mechaników. Razem z budynkiem administracyjno-szkoleniowym są one wykorzystywane przez ośrodki funkcjonujące w ramach Centrum Kształcenia Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej.

We współpracy Aeroklubu Gliwickiego z GAPR na terenie dawnych warsztatów lotniczych w 2021 r. powstało Gliwickie Centrum Edukacji Lotniczej. GAPR był tu inwestorem zastępczym w unijnym projekcie realizowanym przez aeroklub.

Lotnisko w Gliwicach ma ponad 100 lat - zaczęło działać w 1916 r. Ówczesne niemieckie władze widziały jego rolę jako głównego portu lotniczego Górnego Śląska. Od 1925 r. działała na nim stacja meteo, na wyposażeniu był samolot meteorologiczny. W 1927 r. uruchomiono regularne loty do Wiednia, Warszawy, Gdańska i Lipska.

Do projektu "Utworzenie Gliwickiego Parku Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej" GAPR dostał w listopadzie ub. roku dotację w tzw. działaniu 10.9 programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego (FE SL). Zakłada ono "ponowne wykorzystanie terenów poprzemysłowych, zdewastowanych, zdegradowanych na cele rozwojowe regionu". W rozstrzygniętym naborze 10 projektów otrzymało łącznie 277 mln zł z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony