Przejdź do treści
Unia Europejska
Źródło artykułu

Posiedzenie Rady UE

W Luksemburgu odbyło się posiedzenie Rady Unii Europejskiej ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii.

Komisja Europejska została upoważniona do rozpoczęcia negocjacji w sprawie całościowej umowy w dziedzinie transportu powietrznego z Federacyjną Republiką Brazylii przez Radę Unii Europejskiej. Nowa umowa stworzy ramy prawne dla komercyjnego transportu lotniczego między Brazylią i wszystkimi państwami członkowskimi Unii Europejskiej – ma to zapewnić równe prawa i szanse dla wszystkich unijnych przewoźników.

Całościowa umowa w dziedzinie transportu lotniczego zastąpi 15 istniejących dwustronnych umów pomiędzy niektórymi państwami członkowskimi Unii a Brazylią. Obecnie istniejące umowy dwustronne w różnym stopniu ograniczają prawa przelotu unijnych przewoźników, np. częstotliwość i ilość lotów, dzielenie się numerami lotów (code-sharing). W związku z tym negocjowana umowa ma na celu stopniowe otwarcie rynku i zacieśnienie współpracy w zakresie polityki transportowej pomiędzy Unią a Brazylią. Potencjalne korzyści ekonomiczne wynikające z zawarcia całościowej umowy o transporcie lotniczym z Brazylią są szacowane na 460 milionów EUR, w szczególności dotyczyłyby one przewoźników lotniczych i firm turystycznych. Ponadto zawarcie tej umowy wzmocni strategiczne partnerstwo pomiędzy Unią a Brazylią, która jest największym rynkiem lotniczym w Ameryce Południowej.

Unia Europejska niedawno zawarła dwie umowy międzynarodowe z Brazylią w zakresie lotnictwa cywilnego. Pierwsza z nich dotyczy współpracy w dziedzinie bezpieczeństwa lotniczego – zapewnia wzajemne uznawanie certyfikatów i standardów zdatności do lotu, obsługi technicznej i standardów ochrony środowiska. Druga umowa to porozumienie o niektórych aspektach usług lotniczych, która to doprowadza do zgodności z prawem unijnym przepisy dwustronnych umów o usługach lotniczych zawartych wcześniej przez państwa członkowskie Unii Europejskiej z Brazylią. Dzięki temu zabiegowi można zapewnić niedyskryminacyjne traktowanie wszystkich linii lotniczych z państw członkowskich Unii przez stronę brazylijską.

Rada Unii Europejskiej zadecydowała o podpisaniu i tymczasowym stosowaniu umów międzynarodowych, które stopniowo ustanowią Wspólny Obszar Lotniczy z Gruzją i Euro-Śródziemnomorski Obszar Lotniczy z Jordanią. Obie umowy doprowadzą do otwarcia rynków lotniczych oraz ustanowią równe (niedyskryminacyjne) zasady konkurencji dla przewoźników z Unii Europejskiej, Gruzji i Jordanii. Kolejnym skutkiem ich wejścia w życie będzie dostosowanie ustawodawstwa Gruzji i Jordanii do unijnych standardów lotniczych w zakresie bezpieczeństwa, ochrony i zarządzania ruchem powietrznym.

Rada Unii Europejskiej zapoznała się ponadto, z przedstawionymi przez Komisję Europejską i belgijską prezydencję, wynikami prac 37 sesji Zgromadzenia Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), która odbyła się między 28 września, a 8 października 2010 r. w Montrealu. Unia Europejska uważa przyjętą uchwałę o środkach zmniejszających wpływ emisji gazów cieplarnianych przez lotnictwo na zmiany klimatyczne za krok w dobrym kierunku, ale jednak nie za w pełni satysfakcjonujące rozwiązanie. Unia Europejska opowiadała się za podjęciem bardziej ambitnych celów i działań w tej dziedzinie. Sprawa ta będzie przedmiotem dalszych prac w Radzie Unii Europejskiej.

Zgromadzenie Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) zajmowało się też tematyką bezpieczeństwa lotniczego, ochrony, inwestycji infrastrukturalnych, pomocy regionalnej oraz współpracy w dziedzinie lotnictwa cywilnego. Przyjęto też globalny plan działania w zakresie ochrony lotnictwa.

Ponadto w trakcie 37 sesji Zgromadzenia podpisano dwie umowy międzynarodowe z Unią Europejską:

  • Porozumienie o poprawie współpracy między Unią Europejską a Organizacją Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) w dziedzinie ochrony lotnictwa, bezpieczeństwa lotniczego, zarządzania ruchem lotniczym i ochrony środowiska,

  • Umowę pomiędzy Unią Europejską, Organizacją Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), Federalną Administracją Lotniczą Stanów Zjednoczonych Ameryki (FAA) i Międzynarodowym Stowarzyszeniem Transportu Powietrznego (IATA) o globalnej wymianie informacji dotyczących ochrony lotnictwa.

Następnym punktem obrad poświęconym lotnictwu cywilnemu była sprawa włączona do porządku obrad na prośbę Republiki Cypru –Zakaz korzystania przez cypryjskie linie lotnicze z rejonu informacji powietrznej Ankara (FIR Ankara) wydany przez tureckie władze lotnicze. Rada Unii Europejskiej wysłuchała delegacji cypryjskiej, która zwróciła uwagę na problemy powodowane przez zakaz przelotów cypryjskich linii lotniczych nad tureckim terytorium. Zdaniem strony cypryjskiej zakaz ten, nałożony od czasu tureckiej inwazji na północną część Cypru w 1974 r., narusza prawo międzynarodowe i zagraża opłacalności działania cypryjskich przewoźników, którzy muszą przymusowo korzystać z dłuższych tras lotniczych wokół Turcji.

Ostatnim zagadnieniem związanym z lotnictwem były relacje z Federacją Rosyjską w zakresie transportu lotniczego. Zagadnienie to zostało włączone do ostatniej części agendy spotkania na prośbę delegacji niemieckiej. Strona niemiecka zwróciła uwagę Rady na plany Komisji Europejskiej, która zamierza pozwać Republikę Federalną Niemiec przed Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej z powodu dwustronnej umowy niemiecko-rosyjskiej uprawniającej stronę niemiecką do przelotu nad terytorium Federacji Rosyjskiej. Zdaniem Komisji Europejskiej umowa ta stoi w sprzeczności z prawem unijnym. Niemcy i inne państwa członkowskie Unii zwróciły uwagę na fakt, że dotychczasowe starania Komisji Europejskiej w sprawie zawarcia umowy uprawniającej do przelotu nad terytorium Rosji między Unią Europejską a Federacją Rosyjską były nieskuteczne. Dlatego wezwały one Komisję Europejską do podjęcia dialogu w tej sprawie i odstąpienia od wszczynania postępowania o naruszenie prawa unijnego przez Niemcy. 


FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony