Przejdź do treści
KTL AOPA Poland
Źródło artykułu

Odpowiedź Rzecznika Praw Obywatelskich i MI w sprawie wymogu niekaralności

Szeroko zakrojony wywiad środowiskowy pozwolił sformułować jednoznaczne wnioski co do konieczności zmiany niektórych przepisów z zakresu prawa lotniczego. W związku z powyższym, Zarząd Krajowego Towarzystwa Lotniczego AOPA Poland, przy udziale eksperta z dziedziny prawa lotniczego Dr. Piotra Kasprzyka postanowił podjąć odpowiednie kroki zmierzające do zmiany przepisów ustawy Prawo lotnicze w przedmiocie wymogu niekaralności jako warunku uzyskania licencji lotniczej (art. 96 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo lotnicze) oraz tych przepisów, które pozwalają na cofnięcie licencji członkowi personelu lotniczego w przypadku skazania jakimkolwiek wyrokiem karnym (art. 100).

Obowiązujące przepisy Prawa lotniczego w tym zakresie ustanawiają zbyt daleko posunięte rygory prawne co do uzyskania oraz możliwości cofnięcia licencji związane z uprawomocnieniem się wyroku karnego. W pewnych okolicznościach wymogi te zdają się być sprzeczne z konstytucyjną wolnością wykonywania zawodu, jak i zasadami demokratycznego państwa prawnego.

Zaproponowana zmiana opiera się na opinii prawnej, w której wskazuje się na poważne wątpliwości w przedmiocie zgodności obowiązującego (jak i projektowanego) przepisu zawartego w art. 96 ust. 1 punkt 3 ustawy Prawo lotnicze zarówno z przepisami Konstytucji, jak i prawem europejskim.

Inicjatywa zbiegła się fazie z rozpoczęciem prac legislacyjnych w Komisji Infrastruktury nad projektem nowelizacji Prawa Lotniczego i została przedstawiona Komisji Infrastruktury Sejmu RP, Ministerstwu Infrastruktury, Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz Rzecznikowi Praw Obywatelskich.

W rządowym projekcie nowelizacji proponuje się następującą zmianę (punkt 50, lit. a)
- art. 96 ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
,,3) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione umyślnie;"

Krajowe Towarzystwo Lotnicze - AOPA Polska wniosło o rozważenie następującej zmiany:
- w art. 96 ust. 1 skreśla się punkt 3,
- w art. 96 dodaje się ust. 1a o brzmieniu:
,,1a. licencja nie może być udzielona osobie, w stosunku do której prawomocnym wyrokiem sądu orzeczono zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych - w okresie obowiązywania tego zakazu"
- w art. 100, ust. 1, punkt 1 otrzymuje brzmienie ,,przestał spełniać warunki określone w art. 96 ust. 1, 1a i 2;"

Wskutek zaistniałych okoliczności KTL-AOPA Poland zwróciła się z prośbą o rozważenie możliwości wniesienia poprawki do przedmiotowego projektu w proponowanym zakresie.

Znaczenie podjętej tematyki jest niewątpliwie pochodną nieprzerwanej ewolucji przepisów prawnych, sprawnie działającego systemu państwa demokratycznego oraz konieczności dostosowywania ich do nowej rzeczywistości.

Treść pisma KTL AOPA Poland, przekazanego do Przewodniczącego Komisji Infrastruktury, Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Rzecznika Praw Obywatelskich oraz Ministerstwa Infrastruktury z dnia 8 lipca 2009 roku, dostępna jest tutaj. Odpowiedź, publikujemy poniżej.

 

 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony