Informacja dotycząca projektu Rozporządzenia MI, w sprawie zarządzania lotniskiem użytku publicznego
Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował o przygotowaniu projektu Rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie dokumentów oraz informacji, jakie obowiązany jest przedstawić przedsiębiorca ubiegający się o zezwolenie na zarządzania lotniskiem użytku publicznego (dalej „Projekt”). Projekt ma zostać przekazany do konsultacji społecznych. Po przyjęciu wersji ostatecznej Projektu zostanie on opublikowany w Dzienniku Ustaw, a w życie wejdzie po upływie 14 dni od tej publikacji.
Z uzasadnienia do Projektu wynika, że ma on właściwie charakter porządkowy: wolą tworzących prawo było uformowanie pełnego katalogu dokumentów, które powinny zostać złożone wraz z wnioskiem o zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie zarządzania lotniskiem użytku publicznego oraz pogrupowanie dokumentów według podstawy prawnej, z której wynika obowiązek ich złożenia (tj. według konkretnych artykułów Ustawy prawo lotnicze – dalej „Ustawa”).
Co do zasady to się zgadza, Projekt rzeczywiście pewne rzeczy porządkuje. W sposób dosyć jasny dokonano podziału dokumentów wymaganych do złożenia według tego jaki rodzaj podmiotu ubiega się o wydanie zezwolenia (spółdzielnia, spółka z o.o. albo akcyjna, organ administracji publicznej, państwowa lub samorządowa jednostka organizacyjna). Trzeba jednak zwrócić uwagę na kilka kwestii, które wymagają dopracowania:
1. Minister Infrastruktury jest uprawniony do wydania tegoż rozporządzenia na podstawie art. 175a Ustawy prawo lotnicze, gdzie wyraźnie wskazano, że ma ono zawierać szczegółowe wymagania w zakresie dokumentów oraz informacji, jakie jest obowiązany przedstawić przedsiębiorca ubiegający się o zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie zarządzania lotniskiem użytku publicznego. Sama Ustawa zawiera zaś wymagania ogólne. Projekt jednakże nadaje nowe brzmienie § 1 rozporządzenia, praktycznie dublując zapis art. 175 ust. 1 Ustawy, który wyraźnie wskazuje co powinien zawierać sam wniosek. Jeżeli Projekt wejdzie w życie w obecnym brzmieniu będziemy mieli zapis dotyczący zawartości samego wniosku (oddzielnie potraktowane są dokumenty, które należy dołączyć do wniosku) w dwóch aktach prawnych – tj. w ustawie oraz rozporządzeniu wykonawczym do niej. Zapis rozporządzenia różni się w tym zakresie jedynie dodaniem w § 1 pkt 4, że przy wskazaniu miejsca wykonywania działalności tj. lotniska należy określić jego klasyfikację. W mojej ocenie nie ma potrzeby powtarzania tych samych przepisów. Nie jest to zgodne z techniką legislacyjną. Nasze prawo jest coraz bardziej zawiłe, a tego typu zabiegi nie sprzyjają jego upraszczaniu.
2. Istnieją również rozbieżności w brzmieniu Projektu rozporządzenia i Ustawy, podczas gdy organ wydający rozporządzenie może działać jedynie w ramach tzw. delegacji ustawowej. Ustawa w art. 175 wskazuje, że przedsiębiorca występujący z wnioskiem ma obowiązek dołączyć do niego plan gospodarczy zawierający m.in. przewidywane koszty działalności w okresie 3 miesięcy od dnia rozpoczęcia działalności z informacjami o źródłach ich pokrycia w sytuacji braku dochodów w tym okresie. Projekt rozporządzenia powtarzając za Ustawą to wymaganie zamiast określenia dochodów używa określenia przychodów, które diametralnie różni się od dochodów, co rozumie każdy prowadzący jakąkolwiek działalność gospodarczą. Abstrahuję już w tym momencie od niepoprawności sformułowania samej ustawy, niemniej jednak wydający rozporządzenie nie może wyjść poza granice nią nakreślone. W Projekcie zapomniano też o obowiązku, który wynika z samej Ustawy dotyczącym przedstawienia oświadczeń osób zarządzających przedsiębiorstwem, które występuje z wnioskiem. Ustawa nakazuje by osoby te złożyły oświadczenie o tym, że nie były karane za przestępstwa umyślne przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, a projekt rozporządzenia pomija ten wymóg. Jednocześnie należy wskazać, że Rozporządzenie obowiązujące na dzień dzisiejszy (z dnia 4 sierpnia 2005 r.) przewiduje obowiązek złożenia tego oświadczenia.
Podsumowując – w założeniu organu będącego autorem Projektu ma ono porządkować dotychczas obowiązujące przepisy, jednakże sama treść Projektu wymaga jeszcze takiego uporządkowania i dopracowania.
Dla podmiotów, które występują z wnioskiem, którego dotyczy rozporządzenie istotne jest, że zmiany w stosunku do obowiązującego stanu prawnego polegają głównie na pogrupowaniu dokumentów według innego schematu niż było do tej pory. Ponadto wnioskodawca, załączając plan gospodarczy, nie będzie musiał przedstawiać, jak ma to miejsce w chwili obecnej, zaświadczenia z banku o wysokości środków finansowych oraz o zdolności płatniczej i kredytowej. Nowością zaś jest wprowadzenie obowiązku przedkładania jako część planu gospodarczego:
struktury kapitałowej podmiotu,
przewidywanych wydatków w szczególności o charakterze inwestycyjnym,
prognoz przepływów finansowych związanych z prowadzeniem działalności.
Nowym zapisem jest też wprowadzenie odrębnej kategorii wnioskodawcy jakim jest spółdzielnia i wskazanie dokumentów, które ma ona obowiązek złożyć w celu uzyskania zezwolenia na zarządzanie lotniskiem użytku publicznego.
Małgorzata Gabriel
Adwokat
Komentarze