Przejdź do treści

Konsultacje PAŻP: Zmiana klasyfikacji przestrzeni powietrznej w CTR EPSC oraz TMA Szczecin do FL95

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej opublikowała konsultacje społeczne w sprawie zmiany klasyfikacji przestrzeni powietrznej w CTR EPSC oraz TMA Szczecin do FL95.

1.    CEL

Koncepcja zmiany obejmuje zmianę klasyfikacji przestrzeni powietrznej w obrębie CTR Szczecin oraz TMA Szczecin do poziomu FL95.

2.    ZAKRES PROPONOWANYCH ZMIAN:

W chwili obecnej przestrzeń powietrzna w obrębie CTR Szczecin i TMA Szczecin sklasyfikowana jest jako „C”. Planowana jest zmiana tej klasyfikacji na „D”. W klasie D dozwolone są loty IFR i VFR i dla wszystkich lotów zapewnia się służbę kontroli ruchu lotniczego. Loty IFR są odseparowane od innych lotów IFR, a statki powietrzne wykonujące te loty otrzymują informacje o ruchu dotyczące lotów VFR oraz na żądanie rady dla zapobieżenia kolizji. Statki powietrzne wykonujące loty VFR otrzymują informacje o ruchu dotyczące wszystkich innych lotów oraz na żądanie rady dla zapobieżenia kolizji. Dla lotów VFR SPEC jest zapewniana separacja z ruchem IFR oraz VFR SPEC. Minima widzialności i odległości od chmur w VMC w klasie D są takie same jak dla klasy C. Minima dla VFR SPEC są takie same we wszystkich klasach przestrzeni kontrolowanej. Przestrzeń klasy D zachowuje wymogi przestrzeni klasy C – złożenie planu lotu, uzyskanie zezwolenia ATC, utrzymywanie dwukierunkowej łączności radiowej z ATC. Wyjątkiem jest brak zapewniania separacji między lotami IFR i VFR. Po wprowadzeniu klasy D kontroler TWR będzie zobowiązany jedynie do udzielenia informacji o ruchu kolizyjnym i na żądanie rady dla zapobieżenia kolizji. Klasyfikacja przestrzeni „D” funkcjonuje obecnie w FIR EPWW dla wszystkich pozostałych lotnisk kontrolowanych. Dodatkowo, klasa „D” funkcjonuje też w niektórych przestrzeniach TMA (w tym także już obecnie w sektorze TMA Szczecin „Heringsdorf”).

Zgodnie z przepisami, w przypadku wszystkich lotów obowiązuje zezwolenie ATC oraz na wszystkie loty wymagane jest złożenie planu lotu (FPL).

Nie jest planowana zmiana granic poziomych ani pionowych CTR/TMA Szczecin.

3.    UZASADNIENIE

Proponowana zmiana klasyfikacji przestrzeni wpłynie na poprawę efektywności wykonywania operacji lotów VFR i IFR. Klasa D oznacza dla GA więcej swobody w wykorzystaniu przestrzeni kontrolowanej, umożliwi pełniejsze wykorzystanie charakterystyki lotów VFR, eliminując przy tym częste wydłużanie tras lotów VFR ze względu na potrzebę zachowania separacji geograficznej. CTR Szczecin jest obecnie jedyną strefą kontrolowaną lotniska w FIR EPWW z przestrzenią sklasyfikowaną jako „C”.

Wprowadzenie klasyfikacji „D” w TMA Szczecin do FL95 pozwoli na zwiększenie efektywności zapewniania służby APP podobnie, jak ma to miejsce dla innych lotnisk regionalnych, gdzie również dolna warstwa stref TMA jest sklasyfikowana jako „D” (m.in. TMA Łódź do 5500ft AMSL, TMA Lublin do FL95, TMA Olsztyn do FL95, TMA Radom do FL95, TMA Rzeszów do FL95, TMA Zielona Góra oraz w wojskowych MTMA).


Termin zakończenia konsultacji: 19 sierpnia 2024. Konsultacje zakończone. Zagregowane wyniki zostały przekazane do PAŻP.


Formularz konsultacyjny PAŻP dostępny jest tutaj (LINK). Wypełniony należy przesłać na adres: asm1@pansa.pl lub faksem na numer +48 22 574 57 29.

Głos w konsultacjach społecznych można oddać również za pomocą formularza poniżej. Państwa opinia zostanie bezpośrednio przekazana do PAŻP.
 

Komunikat


Sorry… This form is closed to new submissions.
FacebookTwitterWykop

Nasze strony